Upload
fundeni
View
99
Download
0
Embed Size (px)
Citation preview
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
M. Malagó and C E. BroelschM. Malagó and C E. Broelsch
Universitätsklinikum Essen, Klinik für Allgemeine Universitätsklinikum Essen, Klinik für Allgemeine und Transplantationschirurgieund Transplantationschirurgie
ADULT LIVING DONOR LIVER TRANSPLANTATION
Right versus Left Grafts
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Waiting Time on the List
UNOS: 13,181 patients waitingUNOS: 13,181 patients waiting
5,791 donors5,791 donors
4,450 livers used4,450 livers used
Retrieval rate 60%Retrieval rate 60%
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Liver Transplantation Liver Transplantation using Liver Segmentsusing Liver Segments
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
SPLIT LTXSPLIT LTXTransplantation einer Spenderleber auf zwei EmpfängerTransplantation einer Spenderleber auf zwei Empfänger
Pichlmayr, Langenbecks Arch Chir (1988) 373: 127-130Pichlmayr, Langenbecks Arch Chir (1988) 373: 127-130
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
The first LDLTs worldwideThe first LDLTs worldwide
S. Raia, S. MiesS. Raia, S. Mies Sao PauloSao Paulo 3.12.19883.12.1988
R. StrongR. Strong Brisbane Brisbane 1989 1989
NagasueNagasue JapanJapan 13.11.198913.11.1989
C.E. Broelsch C.E. Broelsch ChicagoChicago 27.11.198927.11.1989
K. OzawaK. Ozawa KyotoKyoto 15.06.199015.06.1990
M. MakuuchiM. Makuuchi MatsumotoMatsumoto 19.06.199019.06.1990
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
The first LDLDT The first LDLDT at the University of Chicagoat the University of Chicago
1989 1989
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
10 YEARS OF PEDIATRIC LIVING DONATION
1,000 liver transplants in 60 centers1,000 liver transplants in 60 centers
WESTWEST EAST EAST
CentersCenters 4545 15 15
N. of casesN. of cases 35%35% 65% 65%
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
EUROPEAN LIVER TRANSPLANT REGISTRY21 Countries - 125 active Institutions49361 Transplantations - 43826 Patients05/1968 - 06/2002
229
720 8442
1146
169244 126
251
550311
1177
303
1571
2443
427
789
7537
439
8568
Canary islands
32
261
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Evolution of the Number of Living Related Liver Transplantations in Europe
Oct. 1991 - Dec. 2000
6 17 27 38 34 3261
51 50 590 31
2 7 5
618
48
124
0
20
40
60
80
100
120
140
160
1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000
Children Adults
170
ELTR 2001ELTR 2001
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Evolution of the Number of Centers performing LRLT in Europe
33/115 (29%) Centers
3 48
1115 17
2225
3133
91 92 93 94 95 96 97 98 99 2000
Years
0
4
8
12
16
20
24
28
32
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Type of Graft used for LRLTOct. 1991 - Dec. 2000
Left lobe (seg 2,3) : 205 59%
Right liver (5,6,7,8) : 153 37%
Left liver (seg 2,3,4) : 58 14% ELTR 2001ELTR 2001
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
R Living Donor graftR Living Donor graftR Living Donor graftR Living Donor graft
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
ETHICSETHICSEquipoise analysisEquipoise analysis
in Living Donor Liver Transplantationin Living Donor Liver Transplantation
Singer, Lantos, Whitington, Broelsch, Siegler Clin Res 1988:539-45
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
LTX ESSEN April 1998 – March 2003 n = 483
Split (72)
Living Donor (106)
Standard-Tx (299)
Reduced Size (6)
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
83
419
rechts linkslinkslateral
LTX ESSEN April 1998 – March 2003 Living donor Tx
n = 106
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Left lobe (seg 2,3) : 3 3%
Right liver (seg 5,6,7,8) : 108 91% Left liver (seg 2,3,4) : 8
6%
Type of Graft used for Adult LRLTOct. 1991 - Dec. 2000
ELTR 2001ELTR 2001
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
•Liver biopsy: steatosis• > 20% contraindication• 10-20% diet and control• < 10% depending on % Res.
•Volumetry• % Resection 60- 65%• GRBWR >0.8• Rest DBWR >0.8
Donor criteria
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Donor Evaluation - Anatomy PV individual Segmentation
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Donor selection - Anatomy
341 donors for 62 recipients341 donors for 62 recipients
Only 1 rejected for difficult anatomy associatedOnly 1 rejected for difficult anatomy associated
to poor recipient conditions to poor recipient conditions
Zur Anzeige wird der QuickTim e™ Dekom pres s or “Cinepak”
benötigt.
Zur Anzeige w ird der QuickTim e™ Dekom pres s or “C inepak”
benötigt.
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Costs of the evaluation of donors
A du lt s C h ildr en
n ° C os t s n ° C os t s
Total donors rejected 395 377.362 € 39 55.578 €
Initial screening 76 760 € 4 40 €
During evaluation 196 215.706 € 25 26.995 €
Recipient contraind. 123 160.896 € 10 25.583 €
Total donors accepted 69 313.812 € 19 86.412 €
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
MORTALITY in Living Liver Donors
TotalTotal 7 / 3000 (0,023%) 7 / 3000 (0,023%) Asia? Other Countries?Asia? Other Countries? ((5 Deaths discussed in public)
PediatricPediatric 2 / 12002 / 1200AdultAdult 5 / 18005 / 1800
Reasons Reasons 2 Failures of the selection process2 Failures of the selection process3 Management – surgical ?3 Management – surgical ?2 Anaphylaxys - casuality ?2 Anaphylaxys - casuality ?Small rest donor liverSmall rest donor liver3/7 donors overweight3/7 donors overweight
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Lobe grafting Live DonorLobe grafting Live DonorIncreased donor risk ?Increased donor risk ?Recipient refusalRecipient refusalTechnical difficultyTechnical difficultyBlood loss Blood loss Right better than LeftRight better than Left
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
RESULTS DONOR EVALUATION
PEDIATRIC ADULT
Potential Donors 58 464Potential Recipients 42 206Ratio D/R 1,4 2,3Excluded 67% 85%Accepted 33% 15%
Notes!!!Time of Evaluation 24 hrs – 4 WeeksEvaluation Costs : ca. 4000 Euro
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Right Liver Left-L L ateral liver TOTALTot.Pot .Dono rs 333 52 385Pot . Recipient s 172 37 209Don ors S tep 1- 5 145 (10 0%) 23( 10 0%) 168(100% )
STEP 1 48( 33 ,2%) 14( 61 %) 62( 37 %)Bl ood g ro up 27 6 33Vi ru s s er ol ogy 16 8 24Medica lco mor bi dity 2 0 2Fea r 3 0 3
STEP 2 89( 61 ,3%) 5(2 2% ) 94( 56 %)Volumet ry 54 2 56Psych ological 15 1 16Hist ology 15 0 15Live r an atom y 1 0 1Soc ial 2 1 3Medica lco mor bi dity 2 1 3
STEP 3 3(2 %) 3(1 3% ) 6(3 ,5%)Medica lco mor bi dity 2 2 4Fea r 1 1 2
STEP 4 5(3 ,5%) 1(4 %) 6(3 ,5%)Psych ological 4 0 4Hist ology 1 0 1Medica lco mor bi dity 0 1 1
STEP 5 0 0 0
DONOR EVALUATIONEssen 385 potential liver donors
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
SMALL-FOR-SIZE LTXSMALL-FOR-SIZE LTX• Hepatocellullar mass
• Minimal volume?• Hepatocellullar function
• How to evaluate? Artificial liver support• Regeneration
• How to modulate - maximize?•
• Hepatocellullar mass• Minimal volume?
• Hepatocellullar function• How to evaluate? Artificial liver support
• Regeneration• How to modulate - maximize?
• Infection -> prophylaxis
Kyoto: 46 % Graft surv for GBWR < 0.8 Kyoto: 46 % Graft surv for GBWR < 0.8 Kyoto: 46 % Graft surv for GBWR < 0.8 Kyoto: 46 % Graft surv for GBWR < 0.8
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
LDLT in ADULTS: Right vs. Left graftLDLT in ADULTS: Right vs. Left graft
Frontal approachFrontal approachRight graftRight graft
Lateral approachLateral approach Left or right graftLeft or right graft
““Download” of the waiting listDownload” of the waiting list
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Eurotransplant - DESLD Eurotransplant - DESLD Decompensated End-Stage Liver DiseaseDecompensated End-Stage Liver Disease
T2 23% of the listT2 23% of the listT2 32% MortalityT2 32% Mortality
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Decompensated End-Stage Liver DiseaseDecompensated End-Stage Liver DiseaseSurvivalSurvival
0
,2
,4
,6
,8
1
Survival
0 5 10 15 20 25 30 35 40 45Time [months]
Cum. Survival (non c)Cum. Survival (c)
Patient survival 57Patient survival DESLD (c) vs non-DESLD (non c)Patient survival DESLD (c) vs non-DESLD (non c)
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
0
,2
,4
,6
,8
1
Cum. Survival
0 5 10 15 20 25 30 35Tim e [m onths]
Cum . Survival (C/>=0,85)
Cum . Survival (C/<0,85)
Cum . Survival (A+B/>=0,85)
Cum . Survival (A+B/<0,85)
patient survival Child C vs Child A+B and GW BR <0.85 vs >0.85
Graft - Patient MatchGraft - Patient MatchSFS and disease severitySFS and disease severity
Kiuchi 0,8% Transplantation 1998 Ben Haim 0,85% Liver Tr. 2001
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Resection TechniqueVariations
EXTENDED R ( + MHV) “SUPRAHEPATIC HEPATECTOMY”
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Hepatic VeinsHepatic VeinsMedial sector venousMedial sector venous
congestioncongestion
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
0,00,10,20,30,40,50,60,70,80,91,0
(x10
0)%
0 6 12 18months
old technique new technique
Malagó M, Testa G, Frilling A el al in press
Right LDT: Technical improvements
old technique new technique
0,00,10,20,30,40,50,60,70,80,91,0
(x10
0)%
0 6 12 18months
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
0
10
20
30
Donors
Wee
ks
Beginning to work Physically fully recovered
Duration of recovery after living Duration of recovery after living related liver transplantationrelated liver transplantation
LIVER DONOR: OUTCOMES
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Lobe grafting CAD donorLobe grafting CAD donorLiver volumeLiver volumeTechnical difficultyTechnical difficultyRecipient refusal Recipient refusal Right better than LeftRight better than Left
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
• VolumetryGRWR > 1 % especially for L graft!!
• Biopsy: Fat infiltration> 20 % Contraindication10-15% R extended - Left Lateral Split< 10% optimal condition to R-L split
• Vascular and biliar anatomy
Split Liver TransplantationGRAFT PARAMETERS
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Both donor and recipient must have adequate liver volumes ->GBWR 0.8RBWR 0.8 or 0.7 with normal histology, young donor
Vascular and biliary anatomy with their anomalies must be known so to properly plan the resection in the donor and anastomoses in the recipient
LDLT in ADULTS: Right vs. Left graftLDLT in ADULTS: Right vs. Left graftRequirementsRequirements
Zur Anzeige wird der QuickTime™ Dekompressor “Cinepak”
benötigt.
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Adult LD LTXAdult LD LTX Conclusion
Right better than Left in the WestRight better than Left in the WestSeverity of disease shall be taken into Severity of disease shall be taken into account calculating graft volumesaccount calculating graft volumesR Hepatectomy R Hepatectomy Challenging, Major procedureChallenging, Major procedure
Contained riskContained risk Cadaveric & Split remain cornerstoneCadaveric & Split remain cornerstoneRecipent management crucialRecipent management crucial
UniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieUniversitätsKlinikum Essen - AllgemeinchirurgieM M 2002M M 2002
Fert unda nec regiturFert unda nec regitur