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Volumentherapie Volumentherapie bei Sepsis & MODS: bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch Was bleibt noch ü ü brig ? brig ? A.Valentin A.Valentin Allgemeine u. Internist. Intensivstation Allgemeine u. Internist. Intensivstation II. Med. Abt., Rudolfstiftung, Wien II. Med. Abt., Rudolfstiftung, Wien

Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

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Page 1: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

VolumentherapieVolumentherapiebei Sepsis & MODS:bei Sepsis & MODS:

Was bleibt noch Was bleibt noch üübrig ?brig ?

A.ValentinA.ValentinAllgemeine u. Internist. IntensivstationAllgemeine u. Internist. IntensivstationII. Med. Abt., Rudolfstiftung, WienII. Med. Abt., Rudolfstiftung, Wien

Page 2: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Was bisher geschah

• Kristalloid vs. Kolloid unklar• Albumin Revival ?• HES in Mißkredit• Pulmonaliskatheter obsolet ?• Statische hämodynamische Parameter wertlos ?• Dry is better than wet ?• Early goal directed therapy in Diskussion• Sepsis Guidelines Update 2008

Page 3: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact
Page 4: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

•• Was ?Was ?•• Wann ?Wann ?•• Wieviel ?Wieviel ?•• Wie lange ?Wie lange ?•• Wie schnell ?Wie schnell ?•• Welches Ziel ?Welches Ziel ?

Page 5: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Nguyen HB, Ann Emerg Med 2006

Page 6: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Su F, Shock 2007

CI

SV

MAP

SVR

Page 7: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Parker MM, Ann Intern Med 1984

Page 8: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Dellinger RP, Crit Care Med 2003

Page 9: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Akuter Patient:•Hypovolämisch•Suspekte Sepsis

ICU-Patient (bereits infundiert):•Profitiert von weiterer Volumsgabe•Risiko durch weitere Volumsgabe

Good ventricular function

Bad ventricular function

Page 10: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Not one size fits all

Page 11: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

•• Was ?Was ?•• Wann ?Wann ?•• Wieviel ?Wieviel ?•• Wie lange ?Wie lange ?•• Wie schnell ?Wie schnell ?•• Welches Ziel ?Welches Ziel ?

Page 12: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

A comparison of albumin and saline for fluid resuscitation in the intensive care unit

Finfer S, NEJM 2004

Page 13: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

VISEPBrunckhorst et al., NEJM 2008

Graph from Wiedermann CJ, BMC Emergency Medicine 2008

Page 14: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Elektrolytgehalt von Kristalloiden 0,9 % NaCl

Ringerlösung „Fresenius“

Ringerlaktat „Fresenius“

Na (mmol/l) 154 147,2 131

K (mmol/l) 4,0 5,4

Cl (mmol/l) 154 155,7 111,8

Ca (mmol/l) 2.25 1,85

Laktat 28,3

pH 5-7 5-7 5,5-6,3

Osmolarität (mosmol/l) 308 309 278

Ringer ≠ Ringer (Hersteller abhängig) ≠ Ringerlaktat !!!!!!!

Page 15: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact
Page 16: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact
Page 17: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact
Page 18: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

•• Was ?Was ?•• Wann ?Wann ?•• Wieviel ?Wieviel ?•• Wie lange ?Wie lange ?•• Wie schnell ?Wie schnell ?•• Welches Ziel ?Welches Ziel ?

Page 19: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Septic shock is a (short) pausein the act of dying

Page 20: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

EGDT vs standard

AboluteRisk Reduction (mean)

20 ± 13 %

EGDT vs standard

RelativeRisk Reduction (mean)

46 ± 26 %

Rivers E, Curr Opin Anaesthesiol 2008

Page 21: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Treatment 0-6h

Total fluids (ml)Standard therapyEGDTP value

3499±24384981±2984

<0.001Red-cell transfusion (%)

Standard therapyEGDTP value

18.564.1

<0.001Any vasopressor (%)

Standard therapyEGDTP value

30.327.40.62

Dobutamine (%)Standard therapyEGDTP value

0.813.7

<0.001

Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock

Rivers E et al, NEJM 2001

Page 22: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Impact of components of the EDGT bundle

330 pts., prospective observational study on quality indicatorsNguyen HB, Crit Care Med 2007

Page 23: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

van den Beest PA, Crit Care 2008

The Rivers study does not reflect European reality ?

Page 24: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

O2 Zufuhr oder non-invasive Beatmung oder Intubation und lungenprotektive Beatmung

Arterielle Kanüle und ZVK

Sedierung und Analgesie

Optimierung des ZVD < 8mmHg Volumenersatzkristallin/kolloidal

8-12 mmHg

Optimierung des MAP <65 mmHg VasopressorenNoradrenalin

≥65/≤90 mmHg

Optimieren derZentralvenösen Sättigung

Hk <30% ErythrozytenKonzentrate>70%

<70%InotropikaDobutamin

Hk >30%

Zielgrössen erreicht ?Nein

Page 25: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

O2 Zufuhr oder non-invasive Beatmung oder Intubation und lungenprotektive Beatmung

Arterielle Kanüle und ZVK

Sedierung und Analgesie

Optimierung des ZVD < 8mmHg Volumenersatzkristallin/kolloidal

8-12 mmHg

Optimierung des MAP <65 mmHg VasopressorenNoradrenalin

≥65/≤90 mmHg

Optimieren derZentralvenösen Sättigung

Hk <30% ErythrozytenKonzentrate>70%

<70%InotropikaDobutamin

Hk >30%

Zielgrössen erreicht ?

?

?

Nein

Page 26: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Osman D, Crit Care Med 2007• 96 septic patients

• Volume challenge:500 ml HES 6%

• 43% responder=CI increased ≥ 15%

• CVP < 8 mmHgPPV 51%NPV 65%

• CPV < 12 mmHgPPV 47%NPV 67%

• PAOP < 11 mmHgPPV 54%NPV 74%

Page 27: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Pulmonary artery occlusion pressure and central venous pressure fail to predict ventricular filling volume, cardiac performance, or the

response to volume infusion in normal subjects.

After3l saline

Kum

ar A

, Crit

Car

e M

ed 2

004

After3l saline

Page 28: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Zentral-venöse Sauerstoffsättigung

Sv(c)O2 (%)

ZielbereichZentralvenös ≥70 Gemischt venös ≥65

Sv(c)O2 reflektiert klinisch “online“

die globale Gewebssauerstoffbalance

Page 29: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

OXYGEN EXTRACTION

VO2 = CO x (CaO2 - CvO2)

ArterialInflow(CO) capillary

O2

O2

O2

O2 O2

O2

O2

VenousOutflow(CO)

Cell

O2

(Adapted from the ICU Book by P. Marino)

O2 EXTRAKTION ?

Page 30: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Relationship betweenpulmonary hydrostatic pressure and lung edema formation

Calfee CS, Chest 2007; Staub NC, Chest 1978

Page 31: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

FACCTWiedermanNEJM 2006CVP

PAOP

Page 32: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

ARDS NetworkFluid and Catheter Treatment Trial (FACTT)

Page 33: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

FACCTWiedermanNEJM 2006

Page 34: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

FACCTTranslation into clinical practice

• Patients in shock– MAP < 60 mmHg– Vasopressors (except dopamine < 5µg/kg/min)

• 71% had pneumonia or sepsis as source of ALI

• Late phase– Mean time from admission to protocoll: 43 hours

• Fluid balance– Liberal: plus 1liter/day– Conservative zero over the first 7 days

• Pats with need for dialysis exluded

Free fluid management

Page 35: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

ARDS network FACCT

Patients in shock:Same results with restriced and liberal fluid management

Page 36: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

VISEPBrunckhorst et al., NEJM 2008

Page 37: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Liberal vs. conservative vasopressor use to maintain mean arterial blood pressure during resuscitation of septic shock: an observational study. Subramanian S, Int Care Med 2008

3.3 l in 6 h 5.5 l in 6 h

Page 38: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

EGDT and Abdominal compartment syndrom ?

Page 39: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Respiratory changes in arterial pressurein a mechanically ventilated patient

Lam

ia B

, Crit

Car

e 20

05

PPmax-PPminPP (%) =

(PPmax+PPmin/2)x100

PP ≥ 13% predictive of response to fluidPP < 13% predictive of non-response to fluid

Michard F, Crit Care Med 2000

Page 40: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Arterial PPVpredicting

fluid responsivness

Range ofthreshold values:

9-17%

Monnet X,Curr Opin Crit Care 2007

Page 41: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Hypotension oder Laktat > 4mmol/l

Sofortige Schocktherapie

ZVD 8-12 mmHg(12-15 unter Beatmung)

Volumenersatzkristallin/kolloidalMAP ≥ 65 mmHg

Harnproduktion ≥ 5ml/kg/h

SVO2 ≥ 65% oder ScVO2 ≥ 70%

„werecommend“

Ziel

e

1C

1C

VasopressorenNoradrenalin

Surviving Sepsis Campaign Guidelines 2008, Int Care Med 2008

Page 42: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Hypotension oder Laktat > 4mmol/l

Sofortige Schocktherapie

ZVD 8-12 mmHg(12-15 unter Beatmung)

Volumenersatzkristallin/kolloidalMAP ≥ 65 mmHg

VasopressorenNoradrenalin

Optimieren vonSVO2 oder ScVO2

Hk <30% ErythrozytenKonzentrate

<65% oder 70 %InotropikaDobutamin

Hk >30%

Harnproduktion ≥ 5ml/kg/h

SVO2 ≥ 65% oder ScVO2 ≥ 70%

„werecommend“

Ziel

e

1C

1C

2CVolumen

„wesuggest“

Surviving Sepsis Campaign Guidelines 2008, Int Care Med 2008

Page 43: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact
Page 44: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Intracellular acidosis due to bicarbonate administration

Boyd JH, Curr Opin Crit Care 2008

Page 45: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Int Care Med 2008Surviving Sepsis Campaign Guidelines 2008

Stro

ng R

ecom

men

datio

n

Hem

odyn

amic

sup

port:

flui

d th

erap

y

Cristalloids or colloids1B

1CTarget a CVP of ≥ 8mmHg (≥ 12 if MV)

Fluid challenges over 30 minutes1000ml cristalloids or 300-500ml colloids

1D

1DReduce fluid administration if

cardiac filling pressures increasewithout hemodynamic improvement

Page 46: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Calfee CS, Chest 2007

ARDS NetworkSimplified conservative fluid management in pts with ALI

• MAP ≥ 60 mmHg• no vasopressors for ≥ 12h

CVP(mmHg)

PAOP(mmHg)

Average urin output Average urin output < 0.5ml/kg/h< 0.5ml/kg/h

Average urin outputAverage urin output≥≥ 0.5ml/kg/h0.5ml/kg/h

>8 >12 FurosemideFurosemidenot if Crea > 2 or ARF

FurosemideFurosemidenot if Crea > 2 or ARF

4-8 8-12 Fluid bolus*Fluid bolus*as fast as possible

FurosemideFurosemidenot if Crea > 2 or ARF

<4 <8 Fluid bolus*Fluid bolus*as fast as possible No interventionNo intervention

and

Reassessin 1 h

Reassessin 4 h

*Fluid bolus:15ml/kg over ≤ 1h

Page 47: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Rivers E, NEJM 2001

Page 48: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

…, although infusing fluids is a cornerstone of supportive care during sepsis, the optimal modalities and volume are difficult to determine and choices should be driven by objectives in the individual patient.

Page 49: Volumentherapie bei Sepsis & MODS: Was bleibt noch übrig€¦ · Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock Rivers E et al, NEJM 2001 . Impact

Volumstherapie beiVolumstherapie beiSepsis und MODS:Sepsis und MODS:

•• RechtzeitigRechtzeitig•• AusreichendAusreichend•• Ziel gesteuertZiel gesteuert•• Situationsgerecht Situationsgerecht

•• EGDTEGDT•• Conservative fluid Conservative fluid

management

V

managementT