192
Scena, YU ISSN 0036-5734 Časopis za pozorišnu umetnost NOVI SAD 2012. Broj 1–2 Godina XLVIII Januar–jun 1-2

scena1212

Embed Size (px)

Citation preview

  • Scena, YU ISSN 0036-5734asopis za pozorinu umetnostNOVI SAD 2012.Broj 12Godina XLVIIIJanuarjun

    1-2

  • MILAN MARKOVI MAJA PELEVIONI IVE 6

    JOZEF GEBELSZNANJE I PROPAGANDA 46

    IVAN MEDENICAPOZORITE UZVRAA UDARAC 51

    DIMITRIJE VOJNOVIDEOLOKE NAOARI 53

    NATAA GVOZDENOVISUBVERZIJA, SUBKULTURA, ZAVERA, AKCIJA ILI O PRASTAROM PLESU POLITIKE I KULTURE 56

    LASLO VEGELMETAPOLITIKA DRAMA I POLITIKI SVETOVI 59

    GREGOR MODERALKESTIDA. KOMEDIJA O SMRTI 71

    SVETISLAV JOVANOVPOCO, KOBA I E U MIOLOVCI 88

    PETAR MARJANOVISTRASTAN ISTRAIVA, SJAJAN ANALITIAR,ZALJUBLJENIK U POZORITE 95

    SVETOZAR POTIRIARD TREI 108

    Diskursi

    Beleke o pozorinoj sezoni 1900 2000 (VII)

    Ideja strategi ja pokret

    Refresh

    Sinteze

    > 2

  • MARIJANA PRPA FINKBIOMEHANIKA MEJERHOLJDA 113

    SMILJKA SELJINKRUG SE PIE BESKONANO 125

    SINIA KOVAEVINEPONOVLJIVO SAVRENSTVO GLUMAKOG ARMA 132

    SINIA KOVAEVIAUTOR GLUMAKIH PORTRETA I POZORINIH PRIZNANJA 134

    KNJIGE 138

    VOJISLAV SAVIODLAZAK U KRASNI 143

    IGOR BOJOVIOTEENI 169

    Festival i

    Godinj ice

    Drama

    3 >

  • I D E J A S T R A T E G I J AP O K R E T

    I z v o a k e u m e t n o s t i n ap a r l a m e n t a r n o j s c e n i

  • Od 13. do 21. februara 2012. godine Milan Markovi i Maja Pelevi ulanili su se u Demokratsku stranku Srbije, Ujedinjene re-gione Srbije, Socijaldemokratsku partiju, Demokratsku stranku, Liberalno demokratsku partiju, Srpsku naprednu stranku i So-cijalistiku partiju Srbije.Vrlo brzo nakon ulanjenja postali su lanovi veine Saveta za kulturu, a u nekim partijama dospeli su i na kadrovsku listu.Milan Markovi i Maja Pelevi predstavili su se novim partijskim kolegama tekstom Ideja strategija pokret u kom su iz-neli svoja razmiljanja na temu marketinke strategije stranke. Tekst je u svim strankama veoma dobro prihvaen.Tekst je zapravo nastao preuzimanjem delova teksta Jozefa Gebelsa Znanje i propaganda iz 1928. godine.

  • MILAN MARKOVI I MAJA PELEVI

    ONI IVE (u potrazi za nultim tekstom)

    drama u tri ina

    Beograd, 2012.

    Sve informacije dostupne su na blogu www.onizive.wordpress.com

  • 7 >

    PROLOG

    POSLEDICE u daljini neki zvuk u daljini prigueni zvuk prigueni zvuk u daljini sada se uje i ovde

    ona slua

    mi smo normalni i sreni od nula do dvadeset etiri normalni i sreni od nula do dvadeset etiri normalni i sreni normalni i sreni vrlo normalni i sreni od nula do dvadeset etiri od nula do dvadeset etiri od nula do dvadeset etiri

    oni stoje stopala na ivici trave stopala na ivici zelene pokoene trave

    mislim da je dobro pokoena sasvim je dobro pokoena jednako je pokoena vrlo ujednaeno

    ali ne skroz ujednaeno pa skoro skroz ujednaeno ova trava je solidno pokoena

    vrlo solidno pokoena ali solidno ne savreno pokoena mislim da nije zalivana nije ravnomerno zalivana ali je zalivana ali nije ravnomerno ova trava je neravnomerno zalivana

    tiina pucanj

    pucanj je odjeknuo iz daleka pucanj je odjeknuo iz neke veli-ke daljine kao da to nije ni sasvim blizu njih kao da to nije nisasvim blizu

    oni odlazeoni polako odlazenjihove duesu sasvim isteoni odlazeona stoji i gleda unebo

    nebo se iznenada napunilo oblacima niskim sivim i belim obla-cima koji su se prelivali jedan u drugi i proizveli pljusak jedanlepi jedan sasvim neoekivani lepi letnji pljusak

    ona kisne ona nepomino stoji ona nepomino stoji i kisne

  • > 8

    pljusak prestaje nebo se razvedrava groblje je sasvim pusto izbetona izbija vlaga a groblje je sasvim pusto

    ona poinje ovde.

    DRAMATIZACIJA SASTANKA

    MAJA: Mislim da treba iskoristiti, jedna politika partija trebada se iskoristi. I meni je jako drago zbog toga i nekako zajednoemo valjda, da ne kaem stalno neto da menjamo, moda nemora stalno neto da se menja ali definitivno moe neemuneto da se doprinese.Neko mi je poslao jedan tekst, ne znam da li su tu sa Staroggrada, Maja i Milan, da. To je odlino, ja sam to odmah pred-sedniku prosledila i njemu se dopalo i ovaj eto nekako mi se

    ini da ste vi samo zagrebali itavu priu a sad treba da se na-stavi ovaj... to je neki uvod kako ste se u njemu prepoznali, unjegovim govorima, kako treba govor da izgleda, e to je ono tonama treba.Na koji nain vi moete da doprinesete? Dvostruko: prvo li-nim, potpuno privatnim angamanom, to znai onaj najpro-stiji kako mali perica zamilja izbore, uzmem svoj privatniimenik, onaj telefonski, onaj imenik, u telefonu ili onaj napi-san, nije vano i onda poinjemo da zovemo, ubeujemo, mo-limo, lobiramo, ucenjujemo ili ne znam kakva su sredstva ve...obeavamo ne znam ta... a kad obeavate obeavate samo usvoje lino ime tako da, pazi Miloe ta kome obeava. (smeh)Nemojte oekivati mnogo toga jer nismo sami, da smo sami,bilo bi mnogo toga, onda bismo mogli da se upnemo i kolikomoemo i koliko ne moemo a ovako koliko nam daju, daju...koliko nam daju, daju...koliko nam daju, daju...

  • 9 >

    koliko nam daju, daju...koliko nam daju, daju...Ono to jeste vano, pretpostavljam da je va motiv, jedan odmotiva. Ja samo znam moj motiv. Jedan od motiva zato samula ovde je i to to sam shvatila da, najzad sam shvatila kadsam napunila etrdeset godina, (smeh) ko bi rek'o da zapravobez neke podrke bilo kakve, jako teko moe da napreduje,jako teko moe da napravi neki korak vie, moe da seiskida i to je to... limitiran si... mora da ima odreenu vrstupodrke, najee politiku, koliko god to trivijalno zvualo, toje surova istina al je tako i daba nama ako smo mi postali la-novi ako to ne koristimo... kad smo ve uli u to i negde malokao zagrizli upravo je to... da treba da pomaemo jedni druge,da moemo da pozovemo da se mi umreimo... ja imam ovdeovog, ovaj e da vue ovog, ovaj e da vue onog, ovaj e dapreporuuje... i sutra kad bude bilo... jo smo slabi, nema me-sta za sve sada u ovom prvom izvlaenju karata bilo kakve po-zicije i institucije ali ima ako jedan ue taj moe da zna, darauna na to da emo svi ostali da se nakaimo, da ga zovemo,koliko moe, kad moe i da sve to funkcionie.

  • > 10

    I INIDEJA

    [4:39:08 PM CEST] bejbkojahoda: evo me

    [4:39:24 PM CEST] bejbkojahoda: tu si?

    [4:39:40 PM CEST] milan0markovic: tu sam

    [4:39:50 PM CEST] bejbkojahoda: kako cemo ovo da pocne-mo?

    [4:39:54 PM CEST] milan0markovic: zaspao sam

    [4:39:58 PM CEST] bejbkojahoda: hocemo da odredimo nekapravila?

    [4:40:21 PM CEST] milan0markovic: ajde da razmislim dokskuvam kafu

    [4:40:23 PM CEST] bejbkojahoda: boze, koliko ti je smesnaova slika

    [4:41:08 PM CEST] bejbkojahoda: mislila sam da krenemo izpocetka

    [4:41:11 PM CEST] bejbkojahoda: samog pocetka

    [4:41:14 PM CEST] bejbkojahoda: od odluke

    [4:41:17 PM CEST] bejbkojahoda: ako je tebi to ok

    [4:46:03 PM CEST] milan0markovic: pa ajde od odluke, i akoona zapravo nije pocetak

    [4:56:59 PM CEST] milan0markovic: meni je zanimljivije da mikazes svoje motive

    [4:57:56 PM CEST] milan0markovic: koji su tvoji motivi bili dase uclanis u sve te partije

    [4:59:22 PM CEST] bejbkojahoda: u vreme kada svi zive use iu svoje kljuse zivote i cuvaju svoj ugled, posao i DUPE

    [5:00:01 PM CEST] bejbkojahoda: bilo mi je bitno da uradimnesto sto su mnogi onako u razgovoru predlagali

    [5:00:23 PM CEST] milan0markovic: da, kada sam pricao ivkio ovome

    [5:00:31 PM CEST] milan0markovic: rekla mi je da sam jojukrao ideju

    [5:00:43 PM CEST] milan0markovic: da mi je ona pricala o tojideji pre par meseci

    [5:00:44 PM CEST] bejbkojahoda: to mi je i filip rekao

    [5:00:56 PM CEST] bejbkojahoda: filip je to hteo da radi jos predve godine

    [5:01:04 PM CEST] milan0markovic: ali su u stvari mnogi pri-cali o tome

    [5:01:13 PM CEST] bejbkojahoda: prema tome nismo otkrili to-plu vodu

    [5:01:34 PM CEST] bejbkojahoda: al to sad nije ni toliko bitno

    [5:01:34 PM CEST] milan0markovic: ajde pricaj mi jos malo za-sto si to uradila pa cu ja tebi posle

  • 11 >

    [5:02:08 PM CEST] bejbkojahoda: pa moji razlozi su stvarnojednostavni i nimalo filozofski :)

    [5:02:19 PM CEST] bejbkojahoda: ja sam planirala da na sle-decim izborima

    [5:02:27 PM CEST] bejbkojahoda: vise nego ikad budem BELILISTIC

    [5:02:51 PM CEST] bejbkojahoda: sa ovom odlukom mi po-stajemo suprotno od belih listica

    [5:02:55 PM CEST] bejbkojahoda: postajemo crni listici

    [5:03:02 PM CEST] bejbkojahoda: takodje nevazeci ali

    [5:03:14 PM CEST] bejbkojahoda: oni koji umesto bojkota

    [5:03:26 PM CEST] bejbkojahoda: stoje iza svih partija

    [5:11:09 PM CEST] milan0markovic: ja mislim da se ovde uni-stava drustvena scena

    [5:11:16 PM CEST] milan0markovic: i to nije samo moj utisak

    [5:11:25 PM CEST] bejbkojahoda: ne samo drustvena scenanego i pojedinci

    [5:11:40 PM CEST] bejbkojahoda: mislim da se unistavaju igrupe i pojedinci

    [5:11:56 PM CEST] bejbkojahoda: i to je jedna od mnogih stva-ri koja povezuje ovo vreme sa devedesetim

    [5:12:20 PM CEST] milan0markovic: da ali mislim da je sada ra-dikalno drugacije vreme:

    [5:12:43 PM CEST] milan0markovic: 90ih je drustvo bilo u ne-prestalnoj konfrontaciji

    [5:12:48 PM CEST] milan0markovic: sada je u toku NORMALI-ZACIJA

    [5:12:51 PM CEST] bejbkojahoda: slazem se da je vreme dru-gacije ali je ono sa sobom povuklo mnoge repove iz devede-setih

    [5:13:11 PM CEST] bejbkojahoda: naizgled smo imali opozici-ju... sad je nemamo ni naizgled

    [5:14:21 PM CEST] bejbkojahoda: mislim da je ovo vreme uosnovi pasivno

    [5:14:31 PM CEST] bejbkojahoda: i to ga razlikuje od devede-setih

    [5:14:38 PM CEST] milan0markovic: da. pasivno i depolitizo-vano. pod jedan, sukob je presao sa politicke ravni na kultur-nu, na pitanja identiteta, ljudskih prava...

    [5:14:44 PM CEST] bejbkojahoda: ali su sve ostale stvari vrloslicne kad pogledas

    [5:14:57 PM CEST] bejbkojahoda: pa za pocetak imamo navlasti iste partije, samo drugi raspored

    [5:16:18 PM CEST] milan0markovic: to je pod dva, skoro svepartije koje su bile u opoziciji devedestih zapravo u velikojmeri nastavljaju tu istu ideologiju samo drugacijim sred-stvima. prica i kosovo i evropska unija moze da se po-smatra kao nastavak slobinog nacionalizma sa jedne i nje-govog uvodjenja trzisnog sistema sa druge strane. evo ti iprimer rehabilitacije draze mihailovica. nijedna partija se

  • > 12

    tome otvoreno ne protivi, eventualno sps nesto koketira satim...

    [5:17:40 PM CEST] milan0markovic: a sto se tice izvodjenja, zamene se majo stvar zavrsila kada smo stavili potpise na pri-stupnice

    [5:17:59 PM CEST] milan0markovic: to je moje izvodjenje ovo-ga o cemu pricamo

    [5:18:09 PM CEST] bejbkojahoda: ne slazem se

    [5:18:15 PM CEST] bejbkojahoda: posto to niko ne zna

    [5:18:26 PM CEST] bejbkojahoda: da smo mi stavili potpise napristupnice

    [5:18:51 PM CEST] bejbkojahoda: i niko nece znati najbitnijustvar da smo otisli u sve te partije, pravo na vrata, samo sa si-vijevima u rukama i trazili da se aktivnije ukljucimo u rad stran-ke a za uzvrat odmah dobili ponude za profesionalno napre-dovanje a da ne pricam o savetima za kulturu, kadrovskim li-stama... zna i sam kad smo uli u sve to da nismo oekivali dae se stvari tako brzo razvijati... za mene se izvoenje nastav-lja... jo uvek traje

    [5:18:56 PM CEST] milan0markovic: ok, slazem se, ne kazem

  • 13 >

    da ovo ne moze da bude neki performans ili jebemliga sta, aliza mene je sve dalje refleksija

    [5:19:28 PM CEST] bejbkojahoda: za mene se ova stvar zavr-sava javnim izvodjenjem umetnickog ili kakvog god perfor-mansa

    [5:19:54 PM CEST] bejbkojahoda: kako da ti kazem svako delojeste refleksija pocetne ideje

    [5:20:04 PM CEST] bejbkojahoda: ali ja mislim da kad bi toostalo na tim pristupnicama

    [5:21:34 PM CEST] bejbkojahoda: da bi to bila jedna vrlo pa-sivna pozicija koja bi bila podlozna daljim manipulacijama tihistih partija u koje smo se uclanili.

    [5:28:31 PM CEST] milan0markovic: samo kazem da je za meneTO bilo izvodjenje...

    [5:28:45 PM CEST] milan0markovic: ovo sto sad radimo je po-zoriste ;)

    [5:30:45 PM CEST] milan0markovic: jel slusas neku muziku?

    [5:30:48 PM CEST] milan0markovic: trenutno

    [5:30:51 PM CEST] bejbkojahoda: aha

    [5:30:56 PM CEST] bejbkojahoda: baroknu operu :)

    [5:31:08 PM CEST] bejbkojahoda: ali sad sam presla na talkinghead

    [5:31:26 PM CEST] milan0markovic: ja sam pustio disintegra-tion

    [5:31:27 PM CEST] milan0markovic: cure

    [5:31:51 PM CEST] milan0markovic: stalno placem

    [5:31:53 PM CEST] milan0markovic: :)

    [5:31:56 PM CEST] milan0markovic: ali ne zbog muzike

    [5:32:39 PM CEST] milan0markovic: znas sta sam shvatio

    [5:32:46 PM CEST] bejbkojahoda: reci

    [5:32:54 PM CEST] milan0markovic: shvatio sam da nisam bo-rac

    [5:33:02 PM CEST] milan0markovic: ja nisam borac

    [5:33:09 PM CEST] milan0markovic: ali to je ok

    [5:33:14 PM CEST] milan0markovic: eto to sam shvatio

    [5:33:24 PM CEST] milan0markovic: ima ljudi koji jesu borci

    [5:33:30 PM CEST] milan0markovic: kao moja majda

    [5:33:35 PM CEST] milan0markovic: ali ja nisam jedan od njih

    [5:33:33 PM CEST] bejbkojahoda: ja sam shvatila da kad radimovakve stvari, radim ih da bih se osecala zivom... negde imamutisak da time sto kao javno delujem za drustvo, zapravo sebiopravdavam sopstveno postojanje.

    [5:35:50 PM CEST] bejbkojahoda: ako me razumes

    [5:35:53 PM CEST] milan0markovic: to je super

  • > 14

    [5:35:56 PM CEST] bejbkojahoda: mada ni ja sebe ne razu-mem najbolje

    [5:36:02 PM CEST] milan0markovic: ja te razumem

    [5:38:39 PM CEST] milan0markovic: bitno mi je to sto si rekla...

    [5:40:46 PM CEST] bejbkojahoda: a sto sam starija

    [5:41:11 PM CEST] bejbkojahoda: imam utisak da se teze pu-stam

    [5:41:32 PM CEST] bejbkojahoda: navodno vise znam a za-pravo lakse upadam u zamke raznih konvencija... u pasivnost,apatiju, inertnost i samosaaljenje

    [5:41:40 PM CEST] bejbkojahoda: i onda mi je i ova nasa malaakcija

    [5:41:51 PM CEST] bejbkojahoda: nekako na trenutak pomo-gla da prevarim samu sebe... samu sebe da prevarim

    [5:42:18 PM CEST] milan0markovic: znas sta je problem sakonvencijama...

    [5:42:35 PM CEST] milan0markovic: ovaj sistem NEMA DO-VOLJNO KONVENCIJA

    [5:42:41 PM CEST] milan0markovic: on pociva na ekscesu

    [5:45:23 PM CEST] milan0markovic: cini ti se da ovde vladahaos

    [5:45:25 PM CEST] milan0markovic: kod nas

    [5:45:29 PM CEST] milan0markovic: na politickoj sceni

    [5:45:33 PM CEST] milan0markovic: drustvenoj, kulturnoj sce-ni

    [5:45:36 PM CEST] milan0markovic: da nema pravila

    [5:45:54 PM CEST] milan0markovic: ali to nije SLABOST siste-ma

    [5:46:08 PM CEST] milan0markovic: to je njegova osnovnaosobina

    [5:46:24 PM CEST] milan0markovic: donose se odluke u tre-nutku

    [5:46:46 PM CEST] milan0markovic: inace bi se sistem raspao

    [5:46:59 PM CEST] milan0markovic: ne bi mogao da se odrzi

    [5:47:03 PM CEST] bejbkojahoda: kad sam mislila konvencijenisam mislila na politiku

    [5:47:09 PM CEST] milan0markovic: znam znam

    [5:47:18 PM CEST] bejbkojahoda: ali se slazem sa tobom

    [5:54:35 PM CEST] milan0markovic: vidi situaciju u kojoj smo:

    [5:54:34 PM CEST] milan0markovic: pozorista drze partije

    [5:56:26 PM CEST] milan0markovic: upravnici su partijski lju-di, i u situaciji koja je toliko losa da bi, da smo posteni, treba-lo pola pozorista zatvoriti jer nece nista napraviti ove sezone,NIKO SE NE BUNI. potpuno mrtvilo

    [5:57:41 PM CEST] milan0markovic: argument da para jedno-stavno nema ne stoji

  • 15 >

    [5:58:00 PM CEST] milan0markovic: jer se ne postavlja pita-nje ZASTO NEMA PARA...

    [5:58:16 PM CEST] milan0markovic: postoje pokusaji da senesto zakrpi...

    [6:00:00 PM CEST] bejbkojahoda: da se zataska

    [6:00:18 PM CEST] milan0markovic: kao sto te razne akcijeborba za bebe i hrana za sve popunjavaju rupe u sistemu kojicini da milioni ljudi zivi na ivici siromastva, i time pacifikuju sce-nu. neki ljudi ce se tu naravno i nahraniti, ali onda vise nemaprostora za pitanje zasto ljudi gladuju na prvom mestu

    [6:01:09 PM CEST] milan0markovic: i onda nije cudno sto npratelje 212 inc. prednjaci u tim akcijama. to je cista ideoloskaborba

    [6:02:52 PM CEST] milan0markovic: da se vratim na pocetak.ja vidim tri problema: pozorisnom scenom vladaju feudalnapartokratija, kumovsko burazerske interesne grupe i (sve vise)trzisna logika.

    [6:03:24 PM CEST] bejbkojahoda: jasno mi je da pozoristimau veini slucajeva vlada partokratija i da je jako tesko biti po-stavljen na odredjenu rukovodecu funkciju a da si potpuno li-sen clanstva ili bar simpatizerstva odredjene (koje treba vec)partije na vlasti. jasno mi je da su na kulturnoj sceni mozda visenego ikada prisutne interesne grupe gde manje kvalifikovaniljudi dolaze na odredjena mesta, rade odredjene projekte pre-ko poznanstava, rodjakih i kumovskih veza i daj ti meni,dacu ja tebi principa ali kako se boriti protiv trzista u dana-snjem svetu?

    [6:04:37 PM CEST] milan0markovic: pa ne znam. ali mislimda, koliko god to strasno zvucalo, problem ne treba traziti u

    trzisnom sistemu vec u samoj ideji parlamentarne demo-kratije

    [6:05:20 PM CEST] milan0markovic: ja ne zelim ovim projek-tom da budim nadu u demokratiju sa ljudskim licem

    [6:05:42 PM CEST] milan0markovic: zelim samo da govorim otome kako to lice meni izgleda

    [6:06:03 PM CEST] bejbkojahoda: ono sto je meni bitno

    [6:06:56 PM CEST] bejbkojahoda: je da vidimo gde smo mi usvemu tome?

    [6:07:30 PM CEST] bejbkojahoda: ali aj ti prvi reci

    [6:07:43 PM CEST] bejbkojahoda: ja idem da popijem kafetin,ubi me glava

    [6:08:03 PM CEST] milan0markovic: ovim cinom je za menekonstatovana cinjenica da su partije prostor izvodjenja

    [6:08:37 PM CEST] milan0markovic: svaka partija se razlikuje

    [6:08:42 PM CEST] milan0markovic: u tom izvodjenju, neke idrasticno

    [6:09:01 PM CEST] milan0markovic: ali kao sto se kaze da po-zoriste nije prostor za politicko delovanje

    [6:09:10 PM CEST] milan0markovic: mislim da se to danas od-nosi na partije

    [6:09:41 PM CEST] bejbkojahoda: pozoriste i partije menjajumesta :)

  • > 16

    [6:09:48 PM CEST] milan0markovic: partije su prostor za iz-vodjenje

    [6:12:33 PM CEST] bejbkojahoda: jel se za tebe nesto prome-nilo otkad smo se uclanili u partije?

    [6:12:40 PM CEST] bejbkojahoda: da li se nas odnos promenioili?

    [6:15:09 PM CEST] milan0markovic: bilo je uzbudljivo kadasmo potpisivali pristupnice

    [6:15:24 PM CEST] milan0markovic: ali kada su nas pozvali dase aktivnije ukljucimo...

    [6:15:36 PM CEST] milan0markovic: u savetima, odborima zakulturu

    [6:15:42 PM CEST] milan0markovic: nisam se osecao dobro

    [6:15:49 PM CEST] bejbkojahoda: ni ja

    [6:16:17 PM CEST] milan0markovic: nije mi bilo jasno ko tukoga koristi jer nismo imali jasnu agendu posle samog izvo-djenja pristupanja partijama

    [6:16:26 PM CEST] milan0markovic: i nisam imao zelju da fo-liram

  • 17 >

    [6:16:36 PM CEST] milan0markovic: meni je vrednost ovogasto radimo

    [6:16:42 PM CEST] milan0markovic: u tome sto nista ne foli-ramo

    [6:16:50 PM CEST] milan0markovic: onda to jeste performans

    [6:16:57 PM CEST] milan0markovic: a ne istrazivacko novina-rstvo

    [6:17:39 PM CEST] milan0markovic: nesto smo onda STVARNOURADILI

    DRAMATIZACIJA SASTANKA

    MILAN: Saveti... kadrovske liste, to se tako komunjarski zoveu sutini je gde je ko i ta ko radi, to je sutina. Naravno, kaonisu ljudi tu zbog toga, ali to je najvea taka cele prie...

    MAJA: Da, da...

    MILAN: E, ovako, mi smo prvo bili u deficitu sa ljudima iz po-zorita, ja sam do pre tri meseca imao jednog glumca, jednogjedinog glumca. Odjedanput poslednja tri meseca...

    MAJA: Ludilo.

    MILAN: Ljudi, nemate predstavu ta je. Sad su se svi naloili,pa su svi krenuli da dolaze... ta vas konkretno zanima osimonoga to smo mi razgovarali?

    MAJA: Mene zanimaju saveti za kulturu na nivou grada, da lima centrala...

    MILAN: To me pitajte... vi niste bili u politici nikada?

    MAJA: Ne. Totalni laici.

    MILAN: Vidi se. Vidite, gradski savet je organ gradskog odbo-ra, gradski odbor je tata i mama. Imamo 15, 16 saveta... gra-evina lalala medicina i kultura, moraju. Gradski savet za kul-turu se sastoji od nekoliko odbora, knjievnost, film, televizi-ja, lalala... sad je to zatvoreno, toliko je ljudi tu dolazilo ne mo-ete da zamislite...

    MAJA: Ludilo.

    MILAN: Ja sam rotirajui lan republikog saveta pa ne biste ve-rovali ko je tamo doao. Tebi stranka kae sledee: mi stojimoiza gospoice te i te za direktora tog i tog... a ima dosta selja-ne, ovih faca, nekih retro, neki vintid... moram da se borimprotiv njih i moram da im dovedem mlade, urbane ljude da imzapuim ui... ne ui, usta. E sad, da biste uopte ita radili, vise ulanjujete... vi ste u Savetu za kulturu Stari grad...

    MAJA: A ta je s tim kadrovskim listama?

    MILAN: Mi ako smo mekeri a jesmo mekeri, mi moramoimati 36 imena za gradske institucije kulture, 38 imena za od-bore i jo 15 imena za nadzorne odbore... Moraju da budu do-jaja ljudi a tu su i Mladenovac, Lazarevac, Grocka... E sad na-ao sam ja pevaa Rikija... Riki je za Grocku, vidim ga u Grockoj.

    MAJA: Ej, Riki Martine.

    MILAN: Moe, Riki je onako uljudan, fin... tako da mi emo po-krpiti to al postavljaju se dva najvea pitanja a to su muzeji ipozorita. Glumci su sujetni a pisaca nema osim Brace Petko-via, on ti je spiritus movens gradskog odbora. Braca je tata.Znai Cobra je tata i u to se ne ulazi. Ako ima neko loe mi-ljenje o Cobri, nemoj da mi ga saoptava, ne elim da ujem.Blokirae me. Doli ste u tekom trenutku, sad e izbori, da ste

  • > 18

    doli samo est meseci ranije da vas poubacujem u sve save-te i da ste mirni ali poto ste doli sad, sad moramo da radimona brzinu...

    MAJA: A kai mi je l ti onaj na tekst nije bio pretenciozan? Mismo hteli da se predstavimo nekako, naa razmiljanja...

    MILAN: To emo da uradimo mi kao platformu. Moram da vaspolako ubacim u mainu. Pitanje je koliko vi hoete da seukljuite, da l hoete da se zna, ja sam u stranci i ko vam jebemater.

    MAJA: Pa, naravno, nismo mi kriom ovde doli.

    MILAN: A otkud vi uopte ovde?

    MAJA: Mi ve godinama neto radimo i na umetnikoj sceni iovako sa strane i stalno vidimo kako neke nae manje kvalifi-kovane kolege pie jer su lanovi nekih partija.

    MILAN: A hoete politike funkcije ili hoete profesionalne? Tomoram da vas pitam.

    MAJA: Pa, pre profesionalne, a ove druge vremenom...

    MILAN: Znate da ete vi ovakvi kakvi ste da upadate u oi, jatakve kao to ste vi trenutno nemam. Vi ste mi ovde izlaznastrategija za pozorite... Ja u da se pojavim i da kaem, sadete da vidite koga ja imam, poto ima mnogo pretendenatana sve i svata.

    MAJA: A je l ste imali ideju gde bi ko mogao da ide?

    MILAN: Gospoica Pelevi ide u Atelje... mi se najvie bavimokulturom grada.

    MAJA: To nas najvie i zanima.

    MILAN: To ete i da dobijete. Mi emo da izaemo sa platfor-mom gde e ti biti na listi i gde e pored te institucije da sto-ji tvoje ime. Procedura je sledea: ja preporuujem, kad grad-ski savet usvoji, mora gradski odbor da usvoji, moj je zadatakda ja to tamo zavrim a tamo je moj dobar drug, ako ispadneproblem ja onda odem kod Cobre pa to zavrim. E sad, moeda se pojavi neki mnogo jak kandidat i onda moramo da se ro-tiramo.

    MAJA: Pa sad ako je neko jai, to je zakon jaeg.

    MILAN: Politiki jai, ne profesionalno jai... svi su tu zbogideala i ideologije, kao konkursi... a ja im kaem: reci sta ho-e!... tano znam onda mogu da napravim sistem. Mojavam je preporuka, nemojte da jurite sad funkcije, poto etetamo morati da se rade opstrukcije... Ono gde ja vas vidim supozorita...

    MAJA: Pozorita nam i trebaju.

    MILAN: Da odradimo tu priu. Morate da znate da ste vi ule-teli u prilinu izofreniju. Vas e svi da gledaju kao mogue zau-zimae mesta u vladi.

    MAJA: Nas to stvarno ne zanima.

    MILAN: Napravimo neki ekvilibrijum gde ste vi members ofthe sistem a ovde emo u svakom sluaju da odradimo vaposao.

    MAJA: Kai mi jesi uo da su uveli neki propis da se vie upra-vnici ne postavljaju kao lanovi partija nego kao... pa je tozbog JDP-a puklo...

  • 19 >

    MILAN: Puklo je to zbog JDP-a al njih mnogo vie zanima ko eda sedi u EPS-u i NIS-u nego nego pozoritance Pu prijate-lju...

    MAJA: Znai, da ne brinemo da e to da bude.

    MILAN: Ne. U svakom sluaju vas ba briga. Imate mnogo jakecv-jeve da vas boli dupe a i da nemate, u stranci ste pa kao daih imate. Za vas samo moe biti plus da iza vas stane nekastranka.

    MAJA: Zato smo i tu.

    MILAN: Imamo prostora da razgovaramo otvoreno kao torazgovaramo o bilo kom drugom poslu. Ja u pokuati da to za-vrim a onda emo ii dalje... ja ne mogu da vas stavim u sa-vete, poto su zatvoreni zbog izbora al mogu da vas stavim nafunkcije... mi moramo da se dogovorimo i oko upravnih od-bora, to je jo vanije od direktorskih mesta. Znai ljudi, uli steu takvu mainu, mlevenje mesa. Kad sam vas video u onomhodniku, mislim se vidi, mladi, lepi, poteni ljudi, bie zaje-bano! Vi kad ste doli, umalo je tua bila i pre vaeg dolaska iposle vaeg dolaska, vi ste uli izmeu dva ibanja. Ti s tom pla-vom kosom a iza samo ekaju da izaete da krenu da se vata-ju za gue. Odbornici, poslanici, gradsko, to se radilo ba kadste vi doli. E sad da se dogovorimo konkretno, nemamo mno-go vremena. Vi ete doi na savet kao lanovi saveta za kul-turu... va tekst ete da itate na savetu... izneete svoju plat-formu... ja u sve da zavrim... ja kaem njima, ako su oni ta-kvi majstori ja vas predlaem za to i to... ja mislim da ste vi za-vrili sve sledee nedelje...

    POETSKI INTERMEZZO

    OVCE I KRAVEbezbroj puta joj se u glavi vrti ista reenica kao neka loa man-tra kao ostaci neijih odbaenih rei kao lo san: zato ne ivim na selu i gajim ovce i muzem krave nego se jaoseam kao ovca i krava zato ne ivim na selu i gajim ovce i muzem krave nego se jaoseam kao ovca i krava zato ne ivim na selu i gajim ovce i muzem krave nego se jaoseam kao ovca i krava zato ne ivim na selu i gajim ovce i muzem krave nego se jaoseam kao ovca i krava zato ne ivim na selu i gajim ovce i muzem krave nego se jaoseam kao ovca i krava zato ne ivim na selu i gajim ovce i muzem krave nego se jaoseam kao ovca i krava zato ne ivim na selu i gajim ovce i muzem krave nego se jaoseam kao ovca i krava zato ne ivim na selu i gajim ovce i muzem krave nego se jaoseam kao ovca i krava posle nekoliko sati poinje da joj se ini da ova reenica imaneki dublji smisao ili to ili je vreme da napusti jezik zauvek

  • > 20

    II IN STRATEGIJA

    [11:06:05 PM CEST] bejbkojahoda: tu sam

    [11:06:20 PM CEST] milan0markovic: ok

    [11:06:32 PM CEST] milan0markovic: o cemu pricamo?

    [11:06:56 PM CEST] bejbkojahoda: o izvodjenju

    [11:07:02 PM CEST] milan0markovic: aha

    [11:07:04 PM CEST] milan0markovic: ok

    [11:07:34 PM CEST] milan0markovic: pa kako cemo?

    [11:09:50 PM CEST] milan0markovic: sta cemo da citamo?

    [11:09:56 PM CEST] milan0markovic: gebelsa?

    [11:10:14 PM CEST] bejbkojahoda: pa mozda i gebelsa

    [11:10:26 PM CEST] bejbkojahoda: to sam razmisljala da ne bibilo lose time zavrsiti

    [11:10:35 PM CEST] milan0markovic: mhm

    [11:10:43 PM CEST] milan0markovic: kapiram ovako

    [11:10:47 PM CEST] milan0markovic: sto

    [11:10:52 PM CEST] milan0markovic: dve stolice

    [11:11:02 PM CEST] milan0markovic: stone lampe?

    [11:11:13 PM CEST] bejbkojahoda: moze.

    [11:11:17 PM CEST] bejbkojahoda: i bim platno.

    [11:11:25 PM CEST] milan0markovic: aha.

    [11:11:29 PM CEST] milan0markovic: a sta na bimu?

    [11:11:39 PM CEST] bejbkojahoda: na bimu slike

    [11:11:43 PM CEST] bejbkojahoda: razne slike

    [11:13:13 PM CEST] bejbkojahoda: cini mi se da bi bilo dobroda to budu fotografije partija, nas, nase porodice, istorijskihdogadjaja i pornica.

    [11:26:03 PM CEST] milan0markovic: kapiram da treba da sta-vimo pristupnice svih partija u koje smo se uclanili.

    [11:26:17 PM CEST] bejbkojahoda: ha, to sam skoro pa zabo-ravila

    [11:31:27 PM CEST] bejbkojahoda: palo mi je napamet da tek-st mozemo da podelimo na blokove.

    [11:31:34 PM CEST] milan0markovic: aha?

    [11:31:37 PM CEST] bejbkojahoda: i da im damo naslove.

    [11:31:43 PM CEST] milan0markovic: kul.

    [11:31:49 PM CEST] milan0markovic: znaci pesnicko vece :)

    [11:35:38 PM CEST] milan0markovic: hocu da kazem

    [11:35:59 PM CEST] milan0markovic: bilo bi super da imamo

  • 21 >

    neki nulti tekst, potku, to cemo da smislimo sta je

    [11:36:29 PM CEST] milan0markovic: pa onda da u fragmen-tima ubacujemo ono sto smo pisali

    [11:36:44 PM CEST] milan0markovic: samo ne znam kako daresimo to ubacivanje.

    [11:37:25 PM CEST] bejbkojahoda: to cemo po osecaju. mislimda je bitnije da odredimo sta cemo sve od materijala da kori-stimo.

    [11:41:21 PM CEST] milan0markovic: ne znam. boli me glava.

    [11:41:40 PM CEST] bejbkojahoda: mene vrat

    [11:41:46 PM CEST] bejbkojahoda: ukocila sam se

    [11:42:03 PM CEST] milan0markovic: juce sam imao totalnibrakedown zbog ovoga. ponovo.

    [11:42:56 PM CEST] milan0markovic: nemam ni dinara, ceodan u gradu, ceo dan pusim i nista ne jedem (imam za cigarenemam za klopu)

    [11:43:37 PM CEST] milan0markovic: i razmisljam, sta ja kojikurac radim ovde

    [11:44:17 PM CEST] milan0markovic: a znas, nikada mi nije pa-dalo na pamet da odem odavde. nikada.

    [11:44:23 PM CEST] milan0markovic: do sada.

    [11:44:44 PM CEST] milan0markovic: i dok su bila sranja, i ra-tovi i inflacija.

    [11:44:53 PM CEST] milan0markovic: uvek je postojao taj ose-caj scene.

    [11:45:08 PM CEST] milan0markovic: sada imam osecaj da jegrad pod okupacijom.

    [11:45:17 PM CEST] bejbkojahoda: mentalnom okupacijom.

    [11:45:48 PM CEST] milan0markovic: i to, ali mislim na direk-tnu okupaciju.

    [11:45:59 PM CEST] milan0markovic: fasisti setaju u patrola-ma gradom.

    [11:46:14 PM CEST] milan0markovic: ljudi nemaju sta da jedu

    [11:46:28 PM CEST] milan0markovic: a politika se formira umarketinskim agencijama.

    [11:47:24 PM CEST] milan0markovic: sa jedne strane pritisakpajsera i cokula, sa druge pritisak trzista.

    [11:48:54 PM CEST] bejbkojahoda: kad to kazes mislim da jejako dobro sto smo uzeli za inspiraciju film ONI ZIVE posto meovo vreme u srbiji jako podseca na kraj osamdesetih u ameri-ci... sa pauzom od deset godina koju smo imali devedesetih misad zivimo te godine, te posledice konzumerizma s jedne stra-ne, gladi s druge, fasista s jedne, pandura u raznim oblicima sdruge.

    [11:53:04 PM CEST] milan0markovic: da.

    Saturday, March 10, 2012

    [12:09:31 AM CEST] bejbkojahoda: e, vidi sta je neko stavio kaostatus na face>

  • > 22

    [12:09:32 AM CEST] bejbkojahoda: Ljudi sad grabite od vlastiSVE, SVE e vam dati jer su izbori blizu... Samo traite pomo,kue, pare, letovanje, mame, tate, decu, sve moe tako sublagonakloni

    [12:09:45 AM CEST] milan0markovic: haha

    [12:09:47 AM CEST] milan0markovic: e to

    [12:09:52 AM CEST] milan0markovic: live feed.

    JOZEF, MAJA, MILANili KAKO JE NASTAO TEKST IDEJA STRATEGIJA POKRET (video)

    POETSKI INTERMEZZO

    DAN probudila se, ugasila alarm, namestila krevet, mu je ve oti-ao na posao, otila do sobe, probudila decu, napravila im

  • 23 >

    doruak, napravila sebi doruak, popila jutarnje vitamine sa so-kom od pomorande, skuvala kafu, popila kafu, proetala psa,bacila pogled na novine, obukla mantil, spakovala deci rane-ve, ula u kola, odvezla jedno dete u obdanite, odvezla dru-go dete u kolu, otila na posao, radila nekoliko sati, priala sakoleginicom o nagloj promeni vremena, otila na pauzu, popilajo jednu kafu i pojela kroasan, vratila se na posao, imala sa-stanak, popravila minku u toaletu, otila po jedno dete, obra-tila panju na bilbord na putu, otila po drugo dete, dolakui, spremila ruak, radila sa decom domai iz matematike,pojela jabuku, saekala mua, ruala, proetala psa, gledala te-leviziju, brisala prainu, razgovarala sa mamom telefonom,gledala televiziju, otila do prodavnice, kupila ips i cigarete,puila na ulici, uspavala jedno dete, uspavala drugo dete, po-ljubila mua, otila u pajz, skinula kutiju sa poslednje police,izvadila pitolj i pucala sebi u glavu.

    REAKCIJA NA TEKST IDEJA STRATEGIJA POKRET

    Milane, Majo, ponovo sam proitao va tekst i ini mi se da sada bolje razu-mem ta ste hteli rei, nameu mi se dve teme, osnovna je pitanje drutvenog inte-resa, ta je to drutveni interes u kulturi? i koji su kriterijumi za nje-govo definisanje? vrlo zajebano i komplikovano pitanje... naroito razmisliti o ulo-zi kulture u izgradnji demokratskog drutva... da bi se odgovorilo na ovo pitanje pre svega treba definisatikoje su to vrednosti demokratskog drutva npr. sloboda izraavanja, razliitost, tolerancija, solidarnost, so-cijalna osveenost, individualnost, dostupnost informacija,zatita konkurentnosti, jednaka prava... da bi se ulo u politiki marketing, treba imati jasnu ideju i vi-ziju (program) za koji se zalaemo (borimo),

    nije neophodno da se mi kao resor bavimo politikim marke-tingom cele stranke, ali moemo politikim marketingom re-sora, za to je pored definisanja ideje, potrebno definisati ciljnu gru-pu kojoj se obraamo kao i komunikacijski kanal te grupe, tj.formu ono na emu mi trenutno radimo je definisanje ideje krozkonkretne politike ciljeve, to je programska platforma principi na kojima se zasniva naa ideja kulturne politike su DE-CENTRALIZACIJA, INTERNACIONALIZACIJA I EDUKACIJA to je neto ukratko, i nadam se dovoljno konkretno kao od-govor na va tekst... pozdrav

    , . . . , , , , , . , , , . , ,

  • > 24

    . , , .

    Draga Majo i Milane, TEKST sam procitao i prosledio. Mislim da pokazuje da stepotpuno svesni uloge ,,angazovanih ljudi u konceptu ,,anga-zovane kulture koji pritom ne lici na isto to u sluzbi ranijih au-toritarnih sistema, i zbog toga strategiju ne kreiraju politicari,vec kompetentni ljudi iz branse, a opet u cilju dobrobiti gra-djana i drustvene zajednice. Videli ste i Natasin komentar, tako da verujem da ce vas svi lakoprepoznati u cetvrtak... Pozdrav

    Majo, Milane... Naravno, tekst sam proitao a njegova sadrina e biti od ko-risti u danima koji dolaze. Mislim da ne treba da vas podseamda jepredizborna kampanja u toku, te da su svi partijski resursi an-gaovani na istoj. Nadam se dobrom rezultatu na izborima, ipretpostavljamda e tek tada biti potrebe za naim savetima i miljenjima. Budite bez brige, raunamo na vas. Pozdrav

  • 25 >

    III IN POKRET

    [10:10:43 PM CEST] milan0markovic: slusaj, ja ne mogu viseovako.

    [10:10:56 PM CEST] bejbkojahoda: sta ne mozes?

    [10:11:20 PM CEST] milan0markovic: pa, pricali smo o po-stavci teksta koji jos nismo napisali

    [10:11:34 PM CEST] bejbkojahoda: znam, ja sam ceo dan, ustvari vec danima u problemu oko toga

    [10:11:40 PM CEST] milan0markovic: mislim

    [10:12:33 PM CEST] milan0markovic: treba nam neki nulti tek-st

    [10:12:54 PM CEST] bejbkojahoda: ne znam, ja sam se pot-puno pogubila

    [10:13:10 PM CEST] bejbkojahoda: sve vreme se pitam da litreba da gomilamo materijale

    [10:13:22 PM CEST] bejbkojahoda: pa onda da iz svega toganastane neki tekst... da li treba da idemo na sve te sastanke,odbore, konvencije...

    [10:13:31 PM CEST] bejbkojahoda: ali danas sam shvatila da MI

    [10:13:35 PM CEST] bejbkojahoda: tacnije da TI

    [10:13:51 PM CEST] bejbkojahoda: ne zelis da u tekst udjeono sto ja mislim da bi ljudima bilo najzanimljivije

    [10:14:00 PM CEST] bejbkojahoda: a to su materijali sa sasta-naka

    [10:14:29 PM CEST] milan0markovic: to, sta smo pricali sapartijskim kolegama?

    [10:14:49 PM CEST] bejbkojahoda: pa i to a i sve oko toga

    [10:15:01 PM CEST] bejbkojahoda: predizborna kampanja

    [10:15:04 PM CEST] bejbkojahoda: mislim

    [10:15:10 PM CEST] bejbkojahoda: pogledaj samo slogane

    [10:15:22 PM CEST] bejbkojahoda: moze pesma od toga da senapravi

    [10:15:36 PM CEST] bejbkojahoda: za modernu srbiju

    [10:15:42 PM CEST] bejbkojahoda: zasto u eu

    [10:15:52 PM CEST] bejbkojahoda: ljudi su preci od velikihreci, glasaj za razlicak

    [10:15:54 PM CEST] bejbkojahoda: istina

    [10:16:06 PM CEST] bejbkojahoda: programom do promena

    [10:16:39 PM CEST] milan0markovic: znam majo, ali tu se opetvracamo na to, sta je izvodjenje. meni je to dnevna politika. dakonstatujemo da su to banalne price... marketing je uvek ba-nalan.

    [10:17:23 PM CEST] bejbkojahoda: znam ali imam utisak danam je dosadasnji materijal, tacnije da su nam dosadasnjarazmisljanja na temu buduceg teksta nekako suvise autisticna

  • > 26

    [10:17:31 PM CEST] bejbkojahoda: plasim se da ljudima nistanece biti jasno.

    [10:18:50 PM CEST] milan0markovic: to zavisi samo od togakako ga budemo napisali. ali nema sta tu da bude ili ne budejasno.

    [10:19:18 PM CEST] bejbkojahoda: nije dovoljno da se mi u su-botu pojavimo pred ljudima

    [10:19:23 PM CEST] bejbkojahoda: i kazemo im:

    [10:19:31 PM CEST] bejbkojahoda: ljudi mi smo se uclanili usve partije

    [10:19:39 PM CEST] bejbkojahoda: to nije dovoljno

    [10:19:47 PM CEST] bejbkojahoda: moramo da imamo neki ja-sniji kontekst

    [10:20:24 PM CEST] bejbkojahoda: a ne toliko da estetizuje-mo stvar

    [10:20:50 PM CEST] milan0markovic: niko ne prica o estetiza-ciji. znas sta:

    [10:21:17 PM CEST] milan0markovic: meni to sto smo culi upartijama nije nista neobicno

    [10:21:33 PM CEST] milan0markovic: u pekari cujes jednu pri-cu

    [10:22:06 PM CEST] milan0markovic: u partiji drugu

    [10:22:18 PM CEST] milan0markovic: meni je nesto drugo bi-tno

    [10:22:44 PM CEST] milan0markovic: a to je da se ovo ne citaiz tog nekog relativistickog ugla

    [10:22:58 PM CEST] milan0markovic: jer ono sto ja zapravo ze-lim da kritikujem nisu partije

    [10:23:03 PM CEST] milan0markovic: jebe mi za partije

    [10:23:08 PM CEST] milan0markovic: one su simptom

    [10:23:11 PM CEST] milan0markovic: i njihova apoliticnost.

    [10:23:17 PM CEST] milan0markovic: samo desnicari izlaze sanekom socijalnom pricom koja nije cist marketing i ondanije cudno sto su klinci toliko poludeli u desno.

    [10:23:38 PM CEST] milan0markovic: mislim, realno. da smootisli u dveri oni nas jedini verovatno ne bi primili.

    [11:23:54 PM CEST] bejbkojahoda: a sto to mislis? ja bas mi-slim da bi

    [11:47:04 PM CEST] milan0markovic: pa seti se samo kako jebilo u dss-u. sve ostale partije su nas primile bez problema, onisu jedini trazili da im napisemo tekst u kom cemo predstavitisvoju ideolosku poziciju. ista stvar sa dverima. dveri su po-kret. desnica u srbiji jedina fura jasnu ideolosku pricu, pricukoja nije marketinski zasnovana. protive se ulasku u nato, pri-vatizaciji, zalazu se za socijalnu pravdu... problem je samo utome sto se u nato ne ulazi a velica se mladic, ne brine se o lju-dima vec o naciji a pojam pravde ukljucuje zakljucavanje zenau kuhinju, vesanje pedera na terazijama, spaljivanje romskihnaselja...

    [10:24:43 PM CEST] bejbkojahoda: da ali mene zanima sta tizelis da kritikujes

  • 27 >

    [10:24:55 PM CEST] bejbkojahoda: ne kazem ni ja da je menicilj da kritikujem sve partije

    [10:25:06 PM CEST] milan0markovic: pa upravo to, to sto nepostoji leva politicka platforma. sto smo dozvolili da naciona-listicka desnica (dveri) preuzme socijalne teme a trzisna des-nica (ldp) teme ljudskih prava i sl.

    [10:25:19 PM CEST] bejbkojahoda: kako ldp desnica?

    [10:25:21 PM CEST] milan0markovic: pa na nivou recimo dru-stvene teorije radikali su desnica a ldp smatraju levicom. a nanivou ekonomije, ldp kao liberalno demokratka kapitalistickapartija je desnica jer se zalaze za radikalnu privatizaciju i struk-turalne promene kao nacin prebacivanja tereta krize sa onihkoji su je izazvali na penzionere, radnike, primaoce socijalnepomoci...

    [10:27:31 PM CEST] bejbkojahoda: mislim da koliko god tobanalno zvucalo

    [10:27:46 PM CEST] bejbkojahoda: da je ono sto nas sve izje-da u ovom trenutku

    [10:27:51 PM CEST] bejbkojahoda: opsta proracunatost

    [10:28:05 PM CEST] bejbkojahoda: mislim da smo mi u dve-hiljaditim stasali u jedan vrlo proracunat narod

    [10:28:15 PM CEST] bejbkojahoda: posle svih revolucija i bul-sitova

    [10:28:41 PM CEST] milan0markovic: znas sta, mislim da je tajnarod kojeg se elita toliko gadi, ili ga stalno sazaljeva

    [10:29:05 PM CEST] milan0markovic: mislim da su ljudi u stva-

    ri jako kreativni

    [10:29:34 PM CEST] milan0markovic: i solidarni

    [10:29:49 PM CEST] milan0markovic: ali to je tako daleko odknez mihajlove

    [10:29:58 PM CEST] milan0markovic: to se ne vidi iz jdp-a

    [10:30:07 PM CEST] milan0markovic: ali mislim da moraju biti

    [10:30:11 PM CEST] milan0markovic: inace ne bi preziveli

    [10:32:35 PM CEST] bejbkojahoda: imam utisak da se ustalilajedna losa navika... svi smo navikli da kukamo i da se snalazi-mo i da se prilagodjavamo pa opet malo da kukamo a da za-pravo nikad nista konkretno ne radimo vec da se opet snala-zimo, prilagodjavamo da bi na kraju mogli opet da kukamo

    [10:33:06 PM CEST] bejbkojahoda: povremeno neki eksceskoji se brzo zabasuri... sveopste ignorisanje

    [10:33:09 PM CEST] bejbkojahoda: i tako u krug

    [10:33:19 PM CEST] bejbkojahoda: ako nisi deo PARTIJE

    [10:33:22 PM CEST] bejbkojahoda: NISI NIKO

    [10:33:26 PM CEST] bejbkojahoda: realno NISI NIKO

    [10:33:30 PM CEST] milan0markovic: pa jebem mu mater.

    [10:33:32 PM CEST] bejbkojahoda: stani bre milane

    [10:33:36 PM CEST] milan0markovic: ko bi ti da budes?

  • > 30

    [10:33:37 PM CEST] bejbkojahoda: pravimo se mnogo pame-tni

    [10:33:45 PM CEST] bejbkojahoda: al hajde da predjemo na su-stinu

    [10:33:57 PM CEST] milan0markovic: sta je za tebe sustina?

    [10:34:06 PM CEST] bejbkojahoda: mi smo u ovom trenutku,nakon manje od mesec dana

    [10:34:21 PM CEST] bejbkojahoda: od nezaposlenih lica

    [10:34:45 PM CEST] bejbkojahoda: postali clanovi skoro svihglavnih odbora za kulturu

    [10:34:55 PM CEST] bejbkojahoda: sta mislis da bi se desilo po-sle izbora?

    [10:35:10 PM CEST] milan0markovic: 1) nismo ni sada zapo-sleni 2) osobu sa cv-jem koji si ti donela bi samo budale odbilekao NEPLACENOG saradnilka

    [10:35:32 PM CEST] milan0markovic: nas niko ne placa u timsavetima za kulturu

    [10:35:36 PM CEST] milan0markovic: nemoj da budes naivna

    [10:35:39 PM CEST] bejbkojahoda: znam ali ajmo realno

    [10:35:46 PM CEST] bejbkojahoda: koja je poruka svega toga

    [10:36:00 PM CEST] bejbkojahoda: ako zelite da se ozbiljnijebavite kulturnom politikom

    [10:36:03 PM CEST] bejbkojahoda: u ovoj zemlji

    [10:36:10 PM CEST] bejbkojahoda: uclanite se u partije

    [10:36:16 PM CEST] bejbkojahoda: to vam je jedina sansa

    [10:36:24 PM CEST] milan0markovic: JEBE MI SE KOJA JE PO-RUKA, HOCU DA PRICAMO O TEKSTU!

    [10:36:25 PM CEST] bejbkojahoda: ALI JA PRICAM O TEKSTU

    [10:36:40 PM CEST] bejbkojahoda: ne moze tekst da izbegavada prica o tim temama

    [10:36:40 PM CEST] milan0markovic: kako si do sada funkcio-nisala?

    [10:36:46 PM CEST] bejbkojahoda: kako mislis?

    [10:36:54 PM CEST] milan0markovic: ne vidim da ti je nesto fa-lilo

    [10:37:11 PM CEST] milan0markovic: dok nisi sela da radisdoktorat stalno si radila

    [10:37:17 PM CEST] bejbkojahoda: ja godinu dana nisam nistaradila

    [10:37:22 PM CEST] bejbkojahoda: nisam nijedan projekaturadila

    [10:37:35 PM CEST] bejbkojahoda: osim zaostalih projekata izprethodne sezone

    [10:37:53 PM CEST] bejbkojahoda: sela sam da radim dokto-

  • 31 >

    rat izmedju ostalog zato sto sam imala vremena da uradim ne-sto za sebe

    [10:38:35 PM CEST] bejbkojahoda: ne razumem uopste zastome to pitas

    [10:38:47 PM CEST] milan0markovic: zato sto mislim da naivnogledas stvari

    [10:39:01 PM CEST] milan0markovic: nije istina da ne mozesda se bavis svojim poslom ako nisi u partiji

    [10:39:09 PM CEST] milan0markovic: problem nije u tome

    [10:39:36 PM CEST] milan0markovic: problem je sto partije,odnosno ne cak ni partije nego interesne grupe u partijamakao mafijaske porodice drze kulturnu scenu

    [10:39:44 PM CEST] milan0markovic: sto ne znaci da ti ne mo-zes da radis

    [10:39:48 PM CEST] milan0markovic: ali:

    [10:39:57 PM CEST] milan0markovic: 1) to malo para sto imabrze nestaje

    [10:40:12 PM CEST] milan0markovic: 2) niko ne pita zasto imatako malo para!

    [10:41:30 PM CEST] milan0markovic: ali cekaj. molim te, imaju vidu da ima jos tri dana do jebenog citanja, a nismo jos nikrenuli da pricamo sta bi mogao da bude nulti tekst.

    [10:41:58 PM CEST] bejbkojahoda: ja imam VELIKI problem satim sto ne znamo ni strukturu a kamoli tekst

    [10:42:06 PM CEST] milan0markovic: e, to

    [10:42:13 PM CEST] bejbkojahoda: ti neces da se tu nadjednevna politika

    [10:42:23 PM CEST] bejbkojahoda: ni nasi razgovori u stran-kama

    [10:43:02 PM CEST] bejbkojahoda: a kako da pricamo o struk-turi bez sadrzaja

    [10:43:08 PM CEST] milan0markovic: hahahahaha

    [10:43:15 PM CEST] milan0markovic: to mi je strava

    [10:43:30 PM CEST] bejbkojahoda: sta ti je strava?

    [10:43:41 PM CEST] milan0markovic: pa to, razgovor o struk-turi bez sadrzaja

    [10:45:09 PM CEST] milan0markovic: ali stvarno, o strukturi,s obzirom da su svi materijali toliko razliciti, mislim da bi je tre-balo prikucati u neki jasan okvir.

    [10:47:30 PM CEST] milan0markovic: mozda da podelimo natri dela, tri cina.

    [10:47:35 PM CEST] milan0markovic: to sto nemamo

    [10:47:37 PM CEST] bejbkojahoda: e to mi se vec dopada

    [10:47:38 PM CEST] milan0markovic: podelimo

    [10:47:41 PM CEST] bejbkojahoda: tri nicega

    [10:47:47 PM CEST] bejbkojahoda: u necemu

  • > 32

    [10:47:48 PM CEST] milan0markovic: jao sto mi se svidja da de-lis to sto nemas! to je kao budzet za kulturu republike srbije.

    [10:47:50 PM CEST] bejbkojahoda: ahahahaha

    [10:47:57 PM CEST] bejbkojahoda: e pa eto

    [10:49:15 PM CEST] milan0markovic: hoces stvarno tri cina?

    [10:49:19 PM CEST] bejbkojahoda: HOCU!

    [10:52:18 PM CEST] milan0markovic: sta slusas

    [10:52:22 PM CEST] bejbkojahoda: neki radio

    [10:52:41 PM CEST] bejbkojahoda: allegro lounge

    [10:52:44 PM CEST] bejbkojahoda: ti?

    [10:52:58 PM CEST] milan0markovic: ja dirty three

    [10:53:06 PM CEST] milan0markovic: album cinder

    [11:04:00 PM CEST] milan0markovic: e

    [11:04:03 PM CEST] milan0markovic: hteo sam da ti kazem ne-sto

    [11:04:11 PM CEST] milan0markovic: nema veze sa citanjem

  • 33 >

    [11:04:18 PM CEST] bejbkojahoda: reci

    [11:06:09 PM CEST] milan0markovic: ja stvarno volim ovajgrad

    [11:06:45 PM CEST] milan0markovic: imao sam jedan cudantrenutak

    [11:06:52 PM CEST] milan0markovic: pre par godina

    [11:06:59 PM CEST] milan0markovic: radio sam nesto u ljubljani

    [11:07:12 PM CEST] milan0markovic: pa otisao na nedeljudana kod nine u kopenhagen

    [11:07:17 PM CEST] milan0markovic: pa se vratio u ljubljanu

    [11:07:26 PM CEST] milan0markovic: a tamo biciklisti

    [11:07:33 PM CEST] milan0markovic: i u ljubljani i u kopen-hagenu

    [11:08:06 PM CEST] milan0markovic: pice ulicom, na posao, uskolu nemam pojma gde

    [11:08:20 PM CEST] milan0markovic: a ja slusam neku emisi-ju koju sam skinuo sa neta

    [11:08:30 PM CEST] milan0markovic: o beogradu osamdese-tih

    [11:08:37 PM CEST] milan0markovic: ne secam se tacno sta jebilo

    [11:08:49 PM CEST] milan0markovic: ali idem ja tako ljublja-nom i gledam te bicikliste

    [11:08:53 PM CEST] milan0markovic: i pocnem da placem

    [11:09:25 PM CEST] milan0markovic: bilo mi zao beograda

    [11:09:43 PM CEST] milan0markovic: i samo za trenutak pre-stanem da razmisljam o tome ZASTO je ovde sranje

    [11:09:58 PM CEST] milan0markovic: a uvek su to i posledicenaseg cinjenja

    [11:10:02 PM CEST] milan0markovic: i necinjenja

    [11:10:09 PM CEST] milan0markovic: ali tada

    [11:10:20 PM CEST] milan0markovic: samo za trenutak to nijebilo bitno

    [11:10:47 PM CEST] milan0markovic: osecao sam da nije fersto se ovde ljudi toliko muce.

    [11:11:06 PM CEST] milan0markovic: osetio sam ljubav premaljudima ovde

    [11:11:10 PM CEST] milan0markovic: takvima kakvi su

    [11:12:48 PM CEST] bejbkojahoda: seam se proslave novegodine 97. na trgu, bila sam tinejdzerka, picili su me hormo-ni, pa mi je sve to bilo jo pojacanije i secam se da je neka zenapored mene pet minuta pred ponoc krenula da vadi iz ogrom-ne kese sampanjac i plasticne case za sampanjac i da ih deliokolo nepoznatim ljudima...

    [11:12:55 PM CEST] bejbkojahoda: i u ponoc smo se svi kuca-li tim tupim plasticnim casama i ja sam se izljubila sa celim tr-gom i pomislila da necu nikad da odem odavde.

  • > 34

    [11:12:60 PM CEST] bejbkojahoda: Iako je situacija danas zna-tno drugacija, ona stvar koja me vezuje za devedesete je da mise ne ide odavde ni sad.

    [11:13:44 PM CEST] bejbkojahoda: znas sta mislim da bi mo-gli da uradimo?

    [11:13:49 PM CEST] milan0markovic: sta

    [11:14:07 PM CEST] bejbkojahoda: da iskoristimo ove naserazgovore preko skajpa

    [11:14:15 PM CEST] bejbkojahoda: za izvodjenje

    [11:14:22 PM CEST] bejbkojahoda: da ih citamo

    [11:14:24 PM CEST] milan0markovic: ma daj majo...

    [11:14:31 PM CEST] bejbkojahoda: nekako mi se sad

    [11:14:46 PM CEST] bejbkojahoda: cini da je to najpostenije

    [11:15:17 PM CEST] bejbkojahoda: kad smo vec mi jedno dru-gom rekli

    [11:15:22 PM CEST] bejbkojahoda: ono sto nam je najbitnije

    [11:18:03 PM CEST] milan0markovic: ne dolazi u obzir. umre-ce od dosade

    [11:18:23 PM CEST] bejbkojahoda: ko je jos video zanimljivojavno citanje

    [11:18:36 AM CEST] milan0markovic: daj ne zajebavaj, ljudi ceda sede i slusaju nase lupetanje.

    [11:18:56 AM CEST] milan0markovic: nemaju pametnija posla.

    [11:19:17 AM CEST] milan0markovic: pa dole ce da igra zbo-gom sfrj!

    [11:19:24 AM CEST] milan0markovic: ne, ona druga sfrj.

    [11:19:32 AM CEST] milan0markovic: bolje to da gledaju.

    [11:20:07 AM CEST] bejbkojahoda: resili smo problem, akoim je dosadno, mogu da sidju dole.

    [11:20:28 PM CEST] milan0markovic: i to sto kazes

    [12:32:37 AM CEST] bejbkojahoda: pre toga jos samo jedna na-pomena

    [12:32:51 AM CEST] bejbkojahoda: ne smemo nikako da se gle-damo na izvodjenju.

    [12:32:56 AM CEST] bejbkojahoda: gledamo pravo

    [12:32:59 AM CEST] bejbkojahoda: ispred sebe

    [12:33:01 AM CEST] bejbkojahoda: kao pravi

    [12:33:05 AM CEST] bejbkojahoda: pravo

    [12:33:06 AM CEST] bejbkojahoda: samo pravo

  • 35 >

    EPILOG

    GLEDAM gledam pozorite (ne zgradu, predstave) gledam predstave i pitam se gde je nestao sukob gledam te neke izmiljene ljude koji me emotivno ucenjuju da patim zbog njih da bih patio zbog sebe pruaju mi uslugu, to na internetu zovu hand job emotivni hand job aristotelovskog tipa bore se, vole, ginu za narod ali sukoba i dalje nema i sluam ispovesti nekih drugih ljudi ne izmiljenih pravih, autentinih ljudi koji pate na sceni zbog ratova, ljubavi, gladi seksualne orijentacije pate u fragmentima a bez scenografije to se kae postdramski pate umirujue normalizujue ili ne pate uopte u svakom sluaju sukoba nema i gledam neke ljude koji imaju potrebu da mi jebu mater sa bine sa visine, da mi kau ta si koji kurac doao

    da gleda ovo sranje ljudi oko mene se smeju a mene vata strah il mi drkaju il urlaju ali sukoba i dalje nema mada, da budem iskren najvie gledam pozorita (kao zgrade, to kau institucije kulture) u kojima neki ljudi rade a neki rade i malo manje institucije kulture u dravi koja gladuje institucije kulture koje ne prave predstave institucije kulture koje jedva plaaju raune a sukoba i dalje nema

    DRAMATIZACIJA SASTANKA

    MAJA: Sluajte ovako da vam kaem... ovo to sam ja proita-la, to nije dovoljno.

    MILAN: U kom smislu?

    MAJA: U umetnikom smislu, po mom miljenju... da bismoputali na scenu koja je zatvorena, koja ima ozbiljnih proble-ma, da bismo pustili tako neto morali bismo da imamo jak raz-log, odbili smo ve dva mala plaena projekta...

    MILAN: U ko smislu kaete da nije umetniki dovoljno...?

  • > 36

    MAJA: Nije po mom miljenju dovoljno da bi se taj studio ot-vorio. Ja lino sada kao novi upravnik radim na tome da tu sce-nu otvorimo. Mi smo je za sada zatvorili. Ako mi nju otvorimoponovo mi moramo da imamo veliki razlog zato to radimo. Dakaemo da to je sad veliki umetniki projekat i tako dalje iovaj mislim da to prosto nije dovoljno kao umetniki projekat...

    MILAN: Pa dobro, al nije ovo produkcija JDP-a, nije to otvara-nje vae scene, to je ustupanje prostora...

    MAJA: Nema veze, mi bismo stali iza tog projekta. Sve to mistavimo na scenu, mi stojimo iza toga.

    MILAN: Pa, ekajte, imate razne banke koje dolaze... ne stoji-te valjda iza toga, to je jednostavno ustupljen prostor

    MAJA: Stojimo. To je potpisan ugovor, mi za to dobijamo pare.

    MILAN: I to je umetniki relevantno?

    MAJA: Nije. To je iznajmljena sala i mi za to dobijamo pare.

    MILAN: Kolko nam traite para da nam date scenu, da vidimoda l je neko spreman da finansira.

    MAJA: E moda bismo mi bili spremni da finansiramo kad bi tomalo bilo uoblienije, kada bi se malo uobliilo vie u neku, uneku, kako da kaem, ne mislim ja da to treba da ima neku for-mu sad klasine drame, naravno i znam da se to radi, da se svepostavlja i tako dalje ali mora da ima neto, kako da kaem,zbog ega je. ak i ako je revolucija, kako vi pominjete, meni

  • 37 >

    to nije dovoljno za revoluciju, meni lino, to prosto nije do-voljno. Kad ja kaem revolucija, ne mislim da bi se tu digla re-volucija ...

    MILAN: Naravno da ne bi.

    MAJA: Umetniki prosto nije dovoljno da bismo ovog trenutkaotvorili scenu za koju traimo pare da nam daju za mlade lju-de, jer ona je tako i zamiljena. Pritisak koji sada vrimo je dahoemo tu scenu da otvorimo za umetnike projekte mladihljudi...

    MILAN: Ovaj na projekat je upravo posledica situacije u kojojivimo, naa elja je da kaemo kako je biti mlad umetnik nakulturnoj sceni koja praktino nema budet za kulturu i upra-vo se bavimo situacijom da nae najznaajnije pozorite jedvada moe da funkcionie. Za mene je ovo, razumite me kako tre-ba, stvarno patriotski projekat u najpozitivnijem smislu te rei,ali ako Vi mislite da to nije umetniki relevantno, ja tu nemamta vie... To je stvar stavova, ali mi emo ovo svakako negdeizvesti i bilo bi glupo da se zna da ovo nije moglo da bude iz-vedeno u JDP-u a bie i tampano u asopisu Scena i bilo biglupo da...

    MAJA: Naravno. To je vae pravo da kaete ta god vi hoeteda kaete. Ono to treba da znate je da ja lino mislim da je ovopozorite bilo prezatvoreno za mlade i da je bilo malo samo-dovoljno... S tim u vezi ako vi budete imali neke projekte, nekedrame... ili vae ideje koje imate, ja sam za to zaista ne otvo-rena nego verujte mi da je to uvek dobrodolo... ovaj projekat,projekat (smeh) kako da kaem, ovo to sam ja proitala, ustvari vau prepisku, moje miljenje je da to zaista, kako da ka-em, nije sem nekog vaeg nezadovoljstva koje se tu vidi, kojeje objektivno u 80% sluajeva. Ono to nije dobro ako izlazi izovoga to ste radili vae lino nezadovoljstvo linim uspe-hom...

    MILAN: Mi smo izvoeni pisci, nemamo mi s tim problem alono to i jeste glavni stav u svemu ovome je da je lino politi-ko, to je stara feministika teza i mi nismo izmislili nikakvu to-plu vodu, al poenta je ako vi kao JDP ustupite prostor mladimnezadovoljnim ljudima da izraze svoje nezadovoljstvo, ako nevidite pre svega umetniku vrednost jednog takvog projekta,tu mi nemamo ta puno, moemo samo da se zahvalimo narazgovoru i da idemo dalje...

    MAJA: Ja ne vidim tu otpor. Kao vi ste se sada ulanili u sve par-tije pa kao hoete da kaete da su svi isti

    MILAN: Pa dobro ako si ti tu tezu izabrala kao najbitniju

    MAJA: Nisam, al to je jedan glavni dogaaj. Vi sami kaete daje to work in progress.

    MILAN: Ono to je meni bilo najbitnije u ovom projektu je re-politizacija politikih partija. Ako su politike partije osvojilenae prostore za izvoenje i dovele do toga da je budet za kul-turu takav kakav jeste, mi emo da osvojimo njihove prosto-re i da pretvorimo politike partije u prostor za izvoakuumetnost. Meni je ovo pre svega umetniki projekat a ne po-litiki

    MAJA: Dobro. Za mene ovo, kako da kaem, nije dovoljno.Sad kao ja otvaram scenu za neki performans... pre mislim daje to za borku, za rex...

    MILAN: Mi smo iz potovanja prema JDP-u prvo doli ovde ajo jednu stvar moram da kaem da ne bih izaao nezadovo-ljan sa ovog sastanka. ao bi mi bilo da sam prisustvovao ovderaznim izvoenjima, ljudi koji dolaze iz inostranstva sa slinimprojektima i iznose svoje nezadovoljstvo svojim stanjem u svo-joj zemlji a da ja to ne mogu da uradim u svojoj zemlji i u po-zoritu koje potujem, meni bi to bilo ao. Niko ne oekuje

  • > 38

    ovde kritiku i upravo smo zato ovde doli.

    MAJA: Ovo moda kad se uoblii kad to bude onako neto,da ima neki oblik, da se neto od toga napravi ne mora dabude ni Studio, moe da bude neto drugo ali onda emo toda radimo zajedno Ja hou da iza takvog projekta MI stane-mo

    MILAN: Ba ne elimo da bilo ko stoji iza njega.

    MAJA: Staemo kad to bude bilo al da stanemo zajednoja mi-slim da ovaj projekat treba da bude i dublji i iri pa onda da ka-emo hajde da stanemo mi iza toga uzmite i glumce nekeodavde ajde kada se to vae negde desi, kada se desi, da vi-dimo mi u nekom trenutku mogunost da se tako neto postaviOZBILJNIJE.

    POETAK sve poinje tako to neko izgovori tvoje ime, neko te oslovi neko izgovori tvoje ime, oslovi te i tako sve pone tako pone ti, tako pone svet a onda i tvoje mesto u tom sve-tu

    jmbg 1302981715759

    ime Maja

    prezimePelevi

    ime jednog roditelja Branislav

    adresa Cara Uroa 24/2

    potanski broj, optina i mesto 11000 Stari grad, Beograd

    broj line karte 001261638

    izdao Mup Beograd

    broj mobilnog telefona 0641204547

    email [email protected]

    kolska sprema visoka

    zanimanje dramska spisateljica

    radno mesto nezaposlena

    slava Sveti Nikola

    datum pristupanja: 20.02.2012.

    jmbg 1405978710100

    ime Milan

    prezimeMarkovi

    ime jednog roditelja Vera

    adresa Dimitrija Tucovia 9

    potanski broj, optina i mesto 11000 Stari grad, Beograd

    broj line karte 001795041

    izdao Mup Beograd

  • 39 >

    broj mobilnog telefona 0614411065

    email [email protected]

    kolska sprema visoka

    zanimanje dramaturg

    radno mesto nezaposlen

    slava Sveti Sava (prekrieno Sava) Nikola

    datum pristupanja 20.02.2012.

    ime i prezime: Maja Pelevi

    mesto roenja: Beograd

    datum roenja: 13.02.1981.

    adresa prebivalita: Cara Uroa 54/4

    optina:Stari grad

    kuni telefon: /

    slubeni telefon: /

    e-mail: [email protected]

    narodnost: srpska

    krsna slava: Sveti Nikola

    brano stanje: /

    drava roenja: Jugoslavija

    matini broj: 1302981715759

    mesto prebivalita: Beograd

    potanski broj:11000

    mobilni telefon:0641204547

    usluni telefon: /

    veroispovest: pravoslavac

    broj dece: /

    ime i prezime: Milan Markovi

    mesto roenja: Beograd

    datum roenja: 14.05.1978.

    adresa prebivalita: Dimitrija Tucovia 9

    optina:Zvezdara

    kuni telefon: 2411065

    slubeni telefon: /

    e-mail: [email protected]

    narodnost: srpska

    krsna slava: Sveti Nikola

  • > 40

    brano stanje: neoenjen

    drava roenja: Jugoslavija

    matini broj: 1405978710567

    mesto prebivalita: Beograd

    potanski broj: 11000

    mobilni telefon:0604411665

    usluni telefon: /

    veroispovest: pravoslavac

    broj dece: /

    ime: Maja

    prezime: Pelevi

    datum roenja: 13.02.1981.

    mesto roenja: Beograd

    jmbg: 1302981715759

    fiksni telefon: /

    mobilni telefon:0641204547

    adresa stanovanja: Cara Uroa 24/2

    email: [email protected]

    optina:Stari grad

    grad: Beograd

    obrazovanje: dramska spisateljica

    zanimanje: nezaposlena

    mesto zaposlenja/naziv firme: /

    na koji nain elite da se aktivirate u LDP-u: rad na ruko-vodeim funkcijama u institucijama kulture

    datum: 20.02.2012.

    ime: Milan

    prezime: Markovi

    datum roenja: 14.05.1978.

    mesto roenja: Beograd

    jmbg: 1405978710567

    fiksni telefon: /

    mobilni telefon:0604411665

    adresa stanovanja: Dimitrija Tucovia 9

    email: [email protected]

    optina:Zvezdara

    grad: Beograd

  • 41 >

    obrazovanje: dramaturg

    zanimanje: nezaposlen

    mesto zaposlenja/naziv firme: /

    na koji nain elite da se aktivirate u LDP-u: odbori zakulturu

    datum: 20.02.2012.

    prezime, oevo ime, ime Pelevi Branislav Maja

    matini broj 1302981715759

    dan, mesec i godina roenja 13/02.1981.

    nacionalna pripadnost srpska

    naziv zavrene kole, fakulteta Fakultet dramskih umetnosti

    naziv radnog mesta /

    naziv preduzea/ustanove gde je zaposlen nova dra-ma/nezaposlena

    mesto i adresa stanovanja Cara Uroa 24/2

    mobilni telefon 0641204547

  • > 42

    kuni broj telefona /

    email [email protected]

    prezime, oevo ime, ime Markovi Vojin Milan

    matini broj 1405978710567

    dan, mesec i godina roenja 14.05.1978.

    nacionalna pripadnost /

    naziv zavrene kole, fakulteta Fakultet dramskih umetnosti

    naziv radnog mesta dramaturg

    naziv preduzea/ustanove gde je zaposlen nezaposlen

    mesto i adresa stanovanja Dimitrija Tucovia 9

    mobilni telefon 0614401065

    kuni broj telefona /

    email [email protected]

    ime i prezime Maja Pelevi

    datum roenja 13.02.1981.

    mesto roenja Beograd

    broj line karte 001261638

    jedinstveni matini broj 1302981715759

    adresa stanovanja/ulica i broj Cara Uroa 24/2

    potanski broj 11000

    mesto i optina stanovanja Beograd, Stari grad

    broj telefona /

    email adresa [email protected]

    broj mobilnog telefona 0641204547

    broj mobilnog telefona 2 /

    stepen strune spreme visoka

    zanimanje/institucija u kojoj ste zaposleni d r a m s k aspisateljica

    funkcija /

    radno mesto nezaposlena

    brani status /

    da li ste nekada bili lan neke politike partije (koje)? d a ,G17 +

    13.02.2012.

    ime i prezime Milan Markovi

    datum roenja 14.05.1978.

    mesto roenja Beograd

  • 43 >

    broj line karte 001795041

    jedinstveni matini broj 1405978710567

    adresa stanovanja/ulica i broj Dimitrija Tucovia 9

    potanski broj 11000

    mesto i optina stanovanja Beograd, Zvezdara

    broj telefona /

    email adresa [email protected]

    broj mobilnog telefona 0604411665

    broj mobilnog telefona 2 /

    stepen strune spreme visoka

    zanimanje/institucija u kojoj ste zaposleni dramaturg

    funkcija /

    radno mesto nezaposlen

    brani status neoenjen

    da li ste nekada bili lan neke politike partije (koje)? /

    13-02-2012

    ime Maja

    ime roditelja Branislav

    prezime Pelevi

    jmbg 1302981715759

    broj line karte 001261638

    adresa stanovanja Cara Uroa 24/2

    optina Stari grad

    potanski broj i mesto 11000 Beograd

    mobilni telefon 0641204547

    email [email protected]

    obrazovanje dramski pisac

    profesija dramski pisac

    radno mesto nezaposlena

    krsna slava sveti nikola

    datum ulanjenja 21.02.2012.

    ime Milan

    ime roditelja Vera

    prezimeMarkovic

    jmbg 1405978710567

    broj line karte 001795041

  • > 44

    adresa stanovanja Dimitrija Tucovia 9

    optina Zvezdara

    potanski broj i mesto 11000 Beograd

    mobilni telefon 0604411665

    email [email protected]

    obrazovanje visoko

    profesija dramaturg

    radno mesto nezaposlen

    krsna slava sveti nikola

    datum ulanjenja 21.02.2012.

    ime, ime jednog roditelja, prezime Maja Branislav Pele-vi

    mesto, optina i drava roenja Beograd, Stari grad, Jugosla-vija

    jmbg 1302981715759

    adresa prebivalita Cara Uroa 24/2

    optina, potanski broj Stari grad, 11000

    broj line karte i iz koga je izdata001261638

    broj telefona i email 0641204547

    brano stanje /

    zanimanje nezaposlena

    ranije lanstvo u nekoj partiji /

    lanstvo u sindikalnim i drugim organizacijama Nova drama

    datum ulanjenja 13.02.2012

    ime, ime jednog roditelja, prezime Milan Vera Markovi

    mesto, optina i drava roenja Beograd, Jugoslavija

    jmbg 1405978710567

    adresa prebivalita Dimitrija Tucovia 9

    optina, potanski broj Zvezdara, 11000

    broj line karte i iz koga je izdata001795041

    broj telefona i email 0604411665

    brano stanje neoenjen

    zanimanje dramaturg

    ranije lanstvo u nekoj partiji /

    lanstvo u sindikalnim i drugim organizacijama /

    datum ulanjenja 13.02.2012

  • Tekst Ideja Strategija Pokret je nae razmiljanje o medijskoj strategiji stranaka u koje smo se ulanili.Tekst je svuda doekan s odobravanjem, a u nekim strankama postavljen je i na zvaninu veb stranicu.Tekst je zapravo nastao preuzimanjem delova teksta Jozefa Gebelsa Znanje i propaganda, govora partijskim drugovima iz 1928.godine.Javno itanje komada Oni ive trebalo je da bude odrano 17. marta 2012. u Jugoslovenskom dramskom pozoritu, Scena Stu-dio u 20.30 h.Dana 15. marta 2012, nakon to je itanje uveliko bilo dogovoreno, autori su obaveteni da se itanje odlae i uprava ih je poz-vala da donesu tekst na uvid.Nakon toga javno itanje dramskog teksta Oni ive u Jugoslovenskom dramskom pozoritu je otkazano. Javno itanje je odrano 8. aprila 2012. u Domu omladine u Beogradu.

  • > 46

    Jozef Gebels

    Znanje i propagandaGovor partijskim drugovima iz januara 1928.1

    Ideje same po sebi su vanvremenske. One nisu vezane za po-jedinca, a jo manje za narode2. One poivaju u narodu, to jeistina, i utiu na njihove stavove. Ljudi kau da su ideje u obla-cima. Kada se pojavi neko ko u rei stavi sve ono to drugi usrcu oseaju, onda oni kau: Da! To je ono to sam oduvek e-leo i emu sam se oduvek nadao. To je ono to se deava kadaneko prvi put uje Hitlerove3 govore. Sretao sam ljude koji supo prvi put prisustvovali Hitlerovim govorima, i oni su rekli sle-dee: Ovaj ovek je rekao ono to sam godinama traio. Poprvi put neko je dao oblik onom to ja elim.Neke vrste ideja na poetku su svakog politikog pokreta. Nijepotrebno dati politiki oblik tim idejama i razvijati ih kroz hi-ljade paragrafa politikog programa. Istorija pokazuje da su senajvei svetski pokreti razvili onda kada su njihovi lideri znalikako da ih ujedine jednom kratkom i jasnom temom. To je ja-sna forma kod francuske revolucije, Kromvelovog pokreta,budizma. Stvoren je ceo sistem na osnovu jednostavnih ideja.Ideje nisu ograniene na pojedinane izjave. Naime, one se po-

    vezuju sa svim aspektima svakodnevnog ivota i postaju vodiu svim aktivnostima-politika, kultura, ekonomija, svakodnevnoljudsko ponaanje. Ovo vidimo u svim velikim revoluciona-rnim pokretima koji su poeli sa jasnim, jednostavnim i ra-zumljivim idejama. One se ire sve vie i vie i postaju ogledalosvih ovekovih delatnosti.Za nekoga se moe rei da ima irok pogled na svet, ali nezbog toga to on zna ili ita mnogo, ve zato to on celoku-pan ivot posmatra sa jedne take gledita i zato to sve meripomou jednog standarda. Kant je jednom rekao: Postupajtako da tvoji lini principi mogu biti principi tvoje nacije. Jasam nacionalsocijalista4 ne kad ja to hou ili kad mi to sastanovita politike odgovara. Ja moram da se ponaam takoda dobro zajednice postavljam iznad linog dobra. U toj si-tuaciji ja moram da imam garancije od drave da je ona u sta-nju da zatiti moj privatni ivot. Ja sam nacionalsocijalistakada sve u politici, ekonomiji ili kulturi vidim sa ove take gle-dita. Zato ja ne govorim o pozoritu sa stanovita da li je za-bavno ili je elegantno, ve se ja pitam da li je to dobro za mojnarod, da li je to korisno za njega, da li to jaa zajednicu? Akoje tako, onda zajednica moe da ostvari dobit, ali i da menepodri i ojaa. Ja ne vidim ekonomiju kao nain da se zaradinovac, ve mi je blia ekonomija kao neto to e ojaati na-rod, kao neto to e ga uiniti zdravijim i snanijim. Onda,ja oekujem da me takvi ljudi podre. Ako ja na ovaj nain vi-

    1 Od Gebelsovog teksta Znanje i propaganda iz 1928. godine u kojem se prikriveno proklamuje faizam, uz sitne dorade napravili smo novuverziju teksta, nazvali ga Ideja Strategija Pokret i ponudili svim strankama kao nau programsku platformu. Tim tekstom hteli smo daukaemo na problematinost verovanja u ideoloku neutralnost, odnosno da je upravo ona idelogija koja se ne percipira kao ideologija najopasnija. Tekst se, pre svega, bavi potrebom za jednom vrstom beskrupulozne propagande. On je 'neideoloki', na vrlo slian nainna koji danas sve vee partije u Srbiji nasupaju s imaginarne postideoloke pozicije. Zato su ga, na kraju krajeva, i prihvatili tako dobro.Nisu im zasmetala sva ona obeleja ideologije koju je zastupao njen autor, za koja se oigledno i danas vredi boriti osvajanje drutvenemoi po svaku cenu, vanost proimanja IDEJE u sve pore drutva, pravo na beskrupuloznu propagandu.

    2 Za stranke demokratske orijentacije promenili smo re narod i nacija u drutvo. 3 Hitler je promenjen za svaku stranku ponaosob u ime lidera stranke, osim u sluaju Demokratske stranke gde je promenjen u ini. 4 Nacionalsocijalizam je promenjen u demokratija, liberalna demokratija, socijalizam

  • 47 >

    dim, ja vidim ekonomiju u nacionalsocijalistikim odredni-cama.Ako razvijem ovu jednostavnu i jasnu ideju u sistem ljudske te-nje, elje i aktivnosti, ja imam irok pogled na svet. Poto ide-ja postaje iroko rasprostranjena, cilj postaje drava. Znanje neostaje u vlasnitvu odreene grupe, ve se bori za mo. To nijemata nekoliko ljudi, ve je to ideja o zakonima, krugovima kojiimaju mo. Nije cilj da se taj pogled samo propoveda, ve jecilj da se ustali u praksi. Tada ideja postaje nain na koji dra-va posmatra stvari.Sada mi moramo da vidimo ko je taj koji nosi, koji prosleuje,koji uva ove ideje. Ideja uvek ivi u individuama. Ona zahte-va od pojedinca da prenosi njen intelektualni uticaj. Ona oiv-ljava u mozgu i tei da izae kroz usta. Ideja je propoved po-jedinaca. Propoved pojedinaca koji nikada nisu bili zadovoljni

    time da e u saznanju ostati sami. [...] Na primer, kada nekovidi lepu sliku, on ima potrebu da kae drugima kako je videolepu sliku. Postoji tu neka misteriozna sila koja tera ljude da go-vore o tome. Slino je i sa idejama. to je ideja vea i jedno-stavnija, to se vie poklapa sa svakodnevnim ivotom, po-stoji i jaa potreba kod svakog od nas da se ispria drugima.Ako verujem da nacija mora biti voena principima koji od-govaraju dobru zajednice, a ne individue, onda u to rei oni-ma kojih se to tie. im ja shvatim da ovaj princip nije samo pri-rodni ve i da odgovara svakodnevnom ivotu, ja u imati po-trebu da kaem to svim ljudima koji su ukljueni u kulturne ak-tivnosti. Velika masa nikada nee biti osvojena samo jednomreenicom, ideja mora svojom senkom da pokrije sve aspek-te ljudskog ivota.Videete kako se ideja iri i postaje opteprihvaena i kako

  • > 48

    individue prihvataju takvu formu zajednice i kako organiza-cija, kao i pokret, rastu iz individue. Ideja vie nije zakopa-na u srcima i umovima individua. Sada ih je etiri, pet, dva-deset, trideset, pedeset, sto i sve vie i vie. To je tajna sameideje; ideje su kao divlja vatra koja ne moe biti ugaena, toje gas koji prolazi kroz sve. Kada ideje nau ulaz, one navi-ru i ubrzo osoba postaje inficirana njima. Drugi to ne moguzaustaviti. Oni mogu da veruju da to mogu zaustaviti silom,oni to mogu i da ine dve, deset, dvadeset ili pedeset godi-na, ali to do sada nije bilo od velikog znaaja u svetskoj isto-riji.Svaki pokret poinje kao partija. To ne znai da on prati metodeparlamentarnih partija. Viamo partije kao delove ljudi. Kakose ideja iri ona postaje opteprihvaena u zajednici, a zajed-nica joj daje praktian oblik. Partija e imati potrebu da se or-ganizuje. Nekome e sinuti ideja: Misliete onako kako ja mi-slim, vi ete raditi tamo, ja u raditi ovde i nita neemo zna-ti jedni o drugima. To je apsurd. Bie bolje da radimo zajedno.Ja u da uradim moj deo, a ti svoj. Zar ne bi bilo dobro da sesretnemo svakog meseca i ovako priamo? To je organizaci-ja. Konano, jaka organizacija se razvija, a partija je spremnada se bori za svoje ideale. Ako partija to ne eli, nastavie dapropoveda svoje ideale, ali nikada ih nee sprovesti u stvar-nost.Postoje oni koji kau: Neto treba da se desi. Morate neto dauradite. Ako elite da se borite protiv filmske industrije, mo-rate da izgradite svoje sopstveno pozorite bez obzira to mo-ete imati i primitivnu opremu. Ako vidite da deca poinju dase truju onim to itaju u koli morate da im date protivo-trov. Moja parola je jednostavna: Moete potroiti deset go-dina dajui protivotrove, ali samo jedan dekret od strane mi-nistarstva kulture moe da uniti sav va posao. Ako potroi-te deset godina na osvajanje pokreta, pokret bi mogao da

    osvoji ministarstvo kulture! Sve ostalo bi moglo da bude ma-iji kaalj.Vana stvar nije u tome da se nau ljudi koji se slau sa teo-retskim stavovima ve da se nau ljudi koji su spremni da sebore sa mnom za jednu ideju koja e biti opteprihvaena.Osvajanje ljudi vri se pomou neeg to ja smatram za ispra-vno, a mi je zovemo propaganda5. Kao prvo, imamo znanje; toznanje koristi propaganda i transformie ga u politiku; propa-ganda stoji izmeu ideje i opteprihvaenosti te ideje, izmeuideje koja je opteprihvena i drave, izmeu pojedinca i dr-ave, izmeu partije i nacije. U momentu koji ja prepoznajemkao vaan, ja poinjem sa propagandom. U tom istom mo-mentu traim ljude koji e mi se pridruiti. Propaganda stoji iz-meu jedne i mnogih, izmeu ideje i opteprihvaenosti te ide-je.Sa propagandom ideja raste. Ona vie nije u par glava, onaukljuuje sve. U jednom momentu postaje program. Ako po-kret donese ideju od individue do jedne opte prihvaenosti itime preraste Jevanelje za koje je svako spreman da umre, toje pokret koji je blizu pobede.Uspeh je veoma vana stvar. Propaganda nije stvar prose-nog uma, ali je u vezi sa pragmatiarima. Nije joj svrha dabude dopadljiva i teoretski tana. Ne brinem o tome da li egovori biti lepi, autentini, elegantni ili dirljivi. Poenta govoraje da ubedi ljude u ono ta je ispravno. To je stvar prakse, neteorije. Mi ne elimo da budemo pokret nekolicine umova, vepokret koji e osvojiti iroke mase. Propaganda treba da budepopularna, a ne intelektualna. Zadatak propagande nije ot-krivanje intelektualnih istina. Njih nalazimo razmiljajui, istra-ujui, svuda samo ne u prostorima gde se dre govori. Go-vornici moraju prvo da razumeju ideje. On ne moe da se bavitim u sredini stvaranja propagande. On sa idejom mora dapone. Kroz svakodnevne kontakte sa masam on ui kako da

    5 Propaganda je promenjena u politiki marketing.

  • 49 >

    komunicira o toj ideji. Propaganda nema za zadatak da istra-uje znanje, ve da iri znanje. Mora biti podeena prema oni-ma koji ele da dosegnu to znanje.Propaganda je dobra ako se njome postiu eljeni rezultati, od-nosno nije dobra ako ti eljeni rezultati izostanu. Nije vano tokoliko je neka propaganda pronicljiva, to nije njen zadatak,ve je vano da ona vodi ka uspehu. ta je to propaganda i ka-kvu ulogu ona ima u politikom ivotu? To je pitanje od najvi-e vrednosti za nas. Kako ona treba da izgleda i kakva je nje-na uloga u naem pokretu?Propaganda se pokazuje kao dobra onda kada u nekom pe-riodu uspe da podigne i zapali narod za nekom idejom. Ako utome ne uspe, onda je loa. Ako uspe, onda je nesumnjivo do-bra. Niko ne moe rei da je tvoja propaganda okrutna, pre-terana ili brutalna ili jo bolje nedovoljno prijatna. Naime, nje-na svrha nije u tome da bude prijatna, odmerena, nena, veda bude uspena. Zato, dok govorim o propagandi govorim io znanju.Nema razlike u tome da li je propaganda na viem ili niem ni-vou. Osnovno pitanje je da li ona postie cilj. Mogli su da nasvole ili da nas mrze koliko god su hteli. Mi smo postigli na cilj.Kada dostignemo prvi cilj onda moemo da se posvetimo damrnja pree u ljubav i ljubav u mrnju, ali da uvek postoji i je-dno i drugo. Borba protiv nerazliitosti je najtea bitka.

    Izvor: Erkenntnis und Propaganda, Signale der neuen Zeit. 25ausgewhlte Reden von Dr. Joseph Goebbels (Munich: Zen-tralverlag der NSDAP, 1934), pp. 2852;

    originalan tekst preuzet sahttp://www.pragma.rs/pr_forum.php?tema=11

  • > 50

    Parobrod je direktno inicijativa koja je potekla izove partije... to se pozorita tie planiramo osimparobroda da vidimo jo neke druge stvari... dve sustvari aktuelne: jedna je da onaj prolaz izmeuDoma sindikata i Bezistana, da se pravi ulina gale-rija, a druga da e svi prostori koji nisu izdati moida se pretvaraju u neke prostore u kojima e se ne-to deavati...

    Mi smo na starom gradu interesna grupa... tako daako moemo da izaemo u susret da neto breide... uvek moete da raunate na tu vrstu podrke.

    Nee ti niko dati posao bez preporuke i predloga...da bi stigla do gradonaelnika ima hijerarhiju, timora da proe lanove vea... to treba da gu-ra... Maju smo smestili u Radovi, tamo e da budedirektor, a gde emo tebe, Milane?

    JDP je graansko pozorite, ovde ljudi dolaze da seopuste a ne da ih neko bombarduje.

    Ovaj va tekst je odlian! Niko jo na ovako ozbiljannain nije pristupio stranci. Kad bi svi bili kao vi...

  • 51 >

    POZORITE UZVRAA UDARACZa razliku od njegove teme organizacije i funkcionisanja sr-pskih partija umetniki projekat Oni ive dramskih pisacamlae generacije, Maje Pelevi i Milana Markovia, potpunoje transparentan. Dok ulazimo u salu Amerikana Doma omla-dine, na ekranu iznad stola za kojim autori sede stoje glavni po-daci o projektu. 13. 02. 2012 21. 02. 2012. godine MilanMarkovi i Maja Pelevi ulanili su se u Demokratsku strankuSrbije, Ujedinjene regione Srbije, Socijaldemokratsku partiju,Demokratsku stranku, Liberalno demokratsku partiju, Srpskunaprednu stranku i Socijalistiku partiju Srbije. Vrlo brzo nakonulanjenja postali su lanovi veine saveta za kulturu, a u ne-kim partijama dospeli su i na kadrovsku listu... Ve iz ovih podataka sve je sasvim jasno: dvoje mladih umet-nika napravilo je inicijalnu subverziju time to se stvarno u-lanilo u sedam partija istovremeno, kako bi umetnikim pro-cedurama javno denunciralo partokratijsko funkcionisanje na-eg politikog sistema. Naglaavam re inicijalnu, jer se od-mah otvorilo kljuno umetniko pitanje: ta dalje uiniti s tomsubverzijom, kako umetniki upotrebiti insajdersku grau, taje, zapravo, in izvoenja (performativ) u ovom projektu? Po ovom, sutinskom estetskom pitanju, dvoje umetnika ne-maju istovetni stav. Markoviev argument je da je jedini inizvoenja u ovom projetku smo ulanjenje u sedam partijau sedam dana (svaka analogija s Postanjem sveta sasvim je slu-ajna), a da ga ne zanima vizuelno i auditivno dokumentova-nje prljavog partijskog vea do kog se ovim izvoenjem do-lo, jer to ceo projekat pomera iz umetnikih u vode senza-cionalistikog urnalizma. Ovom principijelnom i teoretski ute-meljenom stavu ubedljivo se suprotstavlja stav umetnikepragme koji zastupa Maja Pelevi: ta bi izvodili pred publi-kom ako bi reili da ne prikazuju materijal do kojeg su doli?

    Upravo suoavanje razliitih umetnikih pozicija jedno je odidejnih sredita projekta. Ova pak moja tvrdnja nije rezultat nekakve kritiarske vispre-nosti: naprotiv, autori sve vreme pred nama otvoreno ra-spravljaju o razliitim pogledima na ishod projekta u kojoj for-mi e on biti artikulisan. Oni tako, veoma duhovito i inteli-gentno, proimaju formu i sadraj svog performansa: ra-sprava o (buduoj) formi projekta postaje i njegov sadraj, jernam autori itaju transkript svojih skype razgovora o temi.Tako se, u finalnom obliku, ovaj projekat pojavljuje kao scen-sko itanje (platonovskog) dijaloga ideoloke i estetike ra-sprave o jednom umetnikom inu koji se iz sme te raspraveraa (zato je podnaslov projekta odlian u potrazi za nultimtekstom) . Poto su njih dvoje upravo dramski pisci, a ne nekidrugi stvaraoci iz oblasti izvoakih umetnosti, forma scenskogitanja dijaloga pokazuje se kao najprirodnija, a to se i doda-tno (auto)ironijski poentira odlukom da taj tekst bude pode-ljen na tri ina kao prva drama.Ipak, Maja Pelevi uspela je da se izbori za svoj stav. Tako tek-st na kraju ne obuhvata samo ove rasprave i neke knjievneumetke, ve i dramatizacije sastanaka. Kao to sm naziv ja-sno sugerie, ovaj sloj teksta ini manje ili vie fikcionalno obra-ena (dramatizacija) dokumentarna graa do koje su doli usvom partijskom radu (re je, naravno, o partijskim sastanci-ma). U formi snimljenih dijaloga kao krai radio dramoleti Maja i Milan glume razgovore u partijama u kojima su im se,kao na pijaci, nudila direktorska mesta po pozoritima (Majuemo u Atelje, a gde emo tebe, Milane?, Hoete politikefunkcije ili hoete profesionalne?...), objanjavalo da samojedan na treba da se doepa funkcije a onda e svi da se nanjega nakae (ovaj e da vue ovog, ovaj e da vue onog),upuivalo u partijske tajne (Glumci su sujetni a pisaca nemaosim Brace Petkovia, on ti je spiritus movens gradskog odbo-ra... Znai Cobra je tata i u to se ne ulazi). Vrhunac subverzije je to to su minimalno izmenjen govor Jo-zefa Gebelsa lanovima Nacionalsocijalistike partije iz 1928.

  • > 52

    Znanje i propaganda (izbaeno je Hitlerovo ime, re propa-ganda zamenjena politikim marketingom i sl.) ponudili svimpartijama kao svoj program i eto iznenaenja! niko nije po-sumnjao da tu neto nije kako treba. Svi su prihvatili tekst, ajedna partija ga je nekoliko dana drala na svom sajtu. Autorine kau koja je to partija, ali kad na kraju scenskog itanjaemituju kola raznih snimaka, pre svega njihovih lanskih ka-rata u svim ovim partijama, vidi se i snimak sajta na kome jeMilanova i Majina platforma (Gebelsov govor) tik do slike e-domira Jovanovia. Bez ikakve politike tendencioznosti, nemogu a da, ipak, ne budem zlurad: diplomiranom dramatur-gu koji je profesiju izdao zarad politike, ta profesija, pozorina,uzvratila je udarac na njegovom, politikom terenu.Formulacija upad na protivniki (politiki) teren vraa nas naestetsku problematiku projekta Oni ive, zapravo na njegovuglavnu, najvaniju pretpostavku. Autori polaze od teze da jepolitika otela umetnicima prostor za stvaranje recimo, po-zorita se dodeljuju po partijskim kvotama i kljuevima tako da umetnicima ne ostaje nita drugo nego da otmu pro-

    stor partija i pretvore ga u pozornicu za svoj rad. Tako nam se,u krajnjem ishodu, ovaj projekat anrovski potvruje kaoumetnika intervencija u javnom prostoru, s tim to je u kon-kretnom sluaju taj javni prostor partijski. ta e nam boljailustracija ovakve umetnike strategije od prodora jedne tea-tarske improvizacije (obrade Gebelsovog govora) na sajt poli-tike stranke? Ba zato to partije biraju za svoju scenu, oni nemogu da potiskuju partijske prljavtine i budalatine nemogu da bacaju ono od ega treba da grade svoj performans.Zato je i dobro to je umetniki pragmatizam Maje Peleviuspeo da se odupre teorijskom istunstvu Milana Markovi-a. Tako se dobio veoma znaajan umetniki in koji je ujednoi teorijski utemeljena rasprava o mogunostima i ogranienji-ma umetnike subverzije i ivopisni dokument o kaljuzi sr-pskog partijskog ivota.

    Ivan MEDENICA

    (Tekst je objavljen u Dodatku za kulturu Politike, 14. i 15. 04. 2012)

  • 53 >

    IDEOLOKE NAOARIProjekat Oni ive Maje Pelevi i Milana Markovia deli naslovs poznatim filmom Dona Karpentera u kome fizikalac, pono-sni predstavnik radnike klase, zahvaljujui tome to nabavi po-sebne naoare, poinje da spoznaje pravu prirodu sveta okosebe i shvata da se na Zemlji kriju vanzemaljci i da su sloganina ulinim reklamama zapravo subliminalne poruke koje slu-e za potinjavanje ljudi. Slavoj iek je u svojim esejima bio fa-sciniran ovim petparakim dramaturkim reenjem jer je sma-trao da su ideoloke naoari zapravo esencija poimanja ideo-logije, ne samo iz altiserovske teze da je ideologija iskrivlje-na slika stvarnosti koja odgovara odreenoj klasi i drutvenojpoziciji.Kao to kod Karpentera, posle stavljanja naoara, junak shva-ta da Zemlju pokuavaju da porobe vanzemaljci, to je est za-plet naunofantastinih filmova od kraja Drugog svetskog ratai poetka Hladnog rata do danas, s osnovnom varijacijom kojaproistie iz savremenih drutvenih okolnosti ovaj paranoinizaplet u zavisnosti od aktuelnih dnevnopolitikih okolnostireflektuje trenutne neuroze tako i kod Maje i Milana imamorefleksiju duboke drutvene kontradikcije koja lice menja sasmenama partija na vlasti.Ako je zaplet s vanzemaljcima koji tajno preuzimaju ovean-stvo korien kako bi reflektovao neuroze u rasponu od histe-rinog antikomunizma do straha od kapitalizma, dekonstruk-cija srpske kulturne elite pokazuje da je u Srbiji praktino one-mogueno bavljenje savremenom umetnou.Savremena umetnost je u tesnoj vezi sa preispitivanjem ideo-logije. Ona je nailazila na ozbiljne prepreke u reimima koji subili postulirani kao predstavnici konane istine, ne samo napolju recepcije ve i na planu same realizacije dela i line bez-bednosti umetnika. Meutim, i uspostavljanjem savremenogtipa demokratije umetnost je nastavila tumaenje ideologije,vrlo esto iskoraujui izvan onoga to se smatra krajnjim ideo-

    lokim horizontom savremenog drutva, a to je da se sve,osim demokratije same, moe osporavati.Srpski umetnici imaju iskustvo umekanog Titovog socijali-zma u kome je sam sistem vrlo esto bio u dilemama i na pre-kretnicama, te bi se moglo rei da je jugoslovensko drutvo iztog perioda zapravo imalo znatno vie drastinijih dilema ipostavljalo mnogo vie pitanja od dananjeg, viepartijskog.Na linom planu, samo funkcionisanje Titovog reima i njego-va legitimacija bili su takvi da su znaajnom delu relevantnihumetnika bili odbojni, te je manji broj njih nalazio formalne po-zicije u establimentu. Raspadom drave i dolaskom Miloeviana vlast, srpski umetnici gotovo u potpunosti raskidaju veze sreimom i reimskim strankama i funkcioniu, bar nominalno,izvan sistema. Naravno, sasvim je jasno da na kulturnoj scenikoja direktno zavisi od dravnih subvencija ove ili one vrste,ove ili one drave, umetnik mora na neki nain da komunici-ra sa sistemom, ali je u Titovom, posttitovskom i Miloevi-evom periodu postojala svojevrsna tampon zona izmeupolitiara i umetnika.Uvoenjem istinske parlamentarne demokratije, umetnici kaoreprezenti opozicije, ideala koji se nisu mogli ostvariti itd., po-staju najdirektnije vezani za politiare, a stranaka postavlje-nja umetnikih rukovodilaca, partokratski kriterijumi u izborupodranih projekata i sline pojave odjednom vie nisu pro-kaeni meu umetnicima. Paradoksalno, posle odlaska Milo-evia i Tita, politiari poinju neposrednije da uestvuju uumetnikom ivotu nego pre.Za razliku od ranijih reima, koji su se i u Titovom i u Miloe-vievom sluaju nadovezivali na komunistike paradigme ukojima je umetnost smatrana znaajnim dravnim ideolokimaparatom a tome bih dodao i vanu ulogu leviarske avan-garde u revolucionarnim pokretima novouspostavljeni reimnema sutinski odnos prema umetnosti. Otud stranke i kul-turne institucije postaju neka vrsta spojenih sudova i servisaza zapoljavanje, te ispunjavanje vizija i hirova stranaki ak-tivnih umetnika.

  • > 54

    Ako sada formalno nemamo dokaza da postoje konkretne za-brane za pojedine teme i poglede na umetnost i drutvo, istotako moemo rei da ljudi koji su pripadnici reimskih strana-ka nemaju kredibilitet da preispituju bilo koju neuralginu ta-ku, samim tim jer su u slubi bar jedne konkretne ideje a toje da je parlame