of 28 /28
Masakan kampung…. Kari ikan pari BAHAN-BAHAN: 500grm ikan pari 5 biji bawang merah 4 ulas bawang putih 2 tangkai daun kari 1 sudu kecil halba campur 1 sudu besar cili kering yang dah dikisar lumat 1 peket rempah kari ikan 2-3 cawan santan pekat 4 biji tomato masak ranum Garam dan air asam jawa secukup rasa * Bawang merah dan bawang putih dimayang halus , tomato dipotong kecil-kecil CARA MEMASAK: -Bersihkan isi ikan pari dan tos ketepikan . - Panaskan minyak dalam periuk dan tumis semua bawang bersama halba campur serta daun kari sekali sekala kacau dan biarkan samapai bawang layu serta terbit bau wangi .

Masakan kampung-kampung

Embed Size (px)

DESCRIPTION

masakan yang menerapkan ciri-ciri tradisional yang kekal hingga sekarang

Citation preview

Page 1: Masakan kampung-kampung

Masakan kampung….

Kari ikan pari

BAHAN-BAHAN:500grm ikan pari5 biji bawang merah4 ulas bawang putih2 tangkai daun kari1 sudu kecil halba campur1 sudu besar cili kering yang dah dikisar lumat1 peket rempah kari ikan2-3 cawan santan pekat4 biji tomato masak ranumGaram dan air asam jawa secukup rasa* Bawang merah dan bawang putih dimayang halus , tomato dipotong kecil-kecil

CARA MEMASAK:-Bersihkan isi ikan pari dan tos ketepikan .- Panaskan minyak dalam periuk dan tumis semua bawang bersama halba campur serta daun kari sekali sekala kacau dan biarkan samapai bawang layu serta terbit bau wangi . Masukkan semua tomato dan terus kacau sekejap sampai tomato layu .-Masukkan cili kering kemudian kacau dan terus masukkan rempah kari dibancur dengan sedikit air . Terus kacau semua bahan dan sekali-sekala kacau bahan-bahan supaya tidak menjadi hangit. Biarkan rempah masak dan terbit minyak.

-Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan santan dan kacau sebentar bila kuah dah nak mendidih masukkan semua ikan salmon tadi dan garam kemudian kacau . Biarkan

Page 2: Masakan kampung-kampung

seketika sehingga kuah mendidih kemudian rasa garam dan masam kuah supaya sesuai dengan selera. Jika kurang masam tambah la air asam jawa . Biar sampai ikan masak baru ditutup api dapur .

Masam manis ikan lidah

Ikan lidah memang unik rupanya kan dan saya dah lama nak cuba masak ikan lidah ni sebab nak tau macam mana rasa ikan lidah ni . Bila ke pasar malam memang mesti jumpa ikan lidah yang dijual oleh peniaga ikan yang datang dari Kuala Selangor . Ikan ni saiznya kecil saja dan macam ikan sebelah juga bentuknya so sangat mudah nak dibersihkan hanya perlu dibuang sisik kemudian saya terus potong kepala dan isi perutnya . Saya potong ikan di menjadi beberapa bahagian dan digaul dengan garam serta kunyit . Ikan ini sedap digoreng garing atau boleh dimasak sweet sour . Rasa ikan lidah ni macam ikan siakap so memang sedap .

BAHAN-BAHAN:

6 ekor ikan lidah - dibersihkan2 biji cili capsicum ( warna merah dan kuning)1 biji bawang merah2 ulas bawang putih1 biji bawang besar2 cm halia

Page 3: Masakan kampung-kampung

2 biji tomato1 tin nenas dalam tin- boleh juga guna yang fresh.

BAHAN-BAHAN SOS:

4 sudu besar sos cili3 sudu besar sos tomato1 sudu besar sos tiram4 sudu besar sos plumSedikit minyak bijanAir nenas dalam tin Garam dan gula secukup rasa-bila perlu saja

Boleh dibancuh 1 sudu kecil tepung jagung dengan sedikit air dan dimasukkan dalam adunan sos untuk bagi sos jadi pekat

CARA MEMASAK :* Ikan lidah dibersihkan dan dipotong kemudian letakkan garam dan kunyit atau keringkan ikan dengan tisu dapur kemudian selaputkan ikan dengan tepung goreng serbaguna . Panaskan minyak secukupnya untuk teknik deep fry dan goreng ikan sehingga garing , gunakan api sederhana supaya ikan tidak hangit.

* Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang,halia dan kacau hinggap terbit bau wangi . Masukkan cili capsicum dan kacau kemudian masukkan tomato dan semua bahan sos terus kacau sambil rasa jika ada terkurang apa-apa bahan boleh ditambah ikut pada cita rasa kita . Kalau nak kuah lebih tambah la sedikit saja air . Boleh juga ditambah daun sup atau daun bawang untuk xtra citarasa dan bau . Bila kuah dah masak terus la dituang ke atas ikan . Seeloknya resepi ini dimakan selepas atau baru di masak baru la sedap ...

Page 4: Masakan kampung-kampung

Ni la ikan lidah

Ikan bawal emas

Ikan bawal emas ni paling sedap kalau dimasak stail kukus atau dimasak rebus . Kali ni saya bagi resepi yang sangat mudah tapi sangat sedap dan sihat kerana tidak mengunakan minyak untuk menumis atau mengoreng .Ikan bawal emas ni rasanya seperti ikan bawal putih tapi isinya lebih manis seperti ikan terubuk .

Masak rebus ikan bawal emas

BAHAN-BAHAN :

2 ekor ikan bawal emas sederhana besar1 biji bawang besar-potong 42 ulas bawang putih-dititk

Page 5: Masakan kampung-kampung

5 biji cili api-potong 2 kalu nak pedas ditumbuk hancur1 inci halia -dipotong nipis1 batang serai saiz besar-dititik3 sudu besar sos plum - boleh ditambah ikut selera sendiri1 sudu besar sos tiram1 sudu kecil minyak bijan1sudu kecil sos ikan Thai/nampla1 setengah cawan air untuk kuah-boleh ditambah

* Jika ditambah air so bahan-bahan lain pun perli ditambah dan jika kurang masin tambah sos nampla lagi . Tambah atau kurang bahan-bahan ikut pada citarasa kita sendiri . Jika nak kuah masam lagi tambah sedikit jus lemon.

CARA MEMASAK :

- Masukkan semua sos tiram,sos plum,minyak bijan ,sos ikan Thai ,bawang yang telah dipotong empat,bawang putih, halia , serai dan air ke dalam periuk serta biar sampai kuah mendidih .

-Masukkan semua ikan bawal emas yang telah dibersihkan serta kacau sekejap . Boleh ditambah sayur seperti bunga kobis atau cendawan . Biarkan kuah memdidih dan ikan masak baru la ditutup api dapur.

Ikan bawal emas

Sup ubi kentang

Sup ubi kentang ni saya dapat dari mak mertua dan cara nak masaknya tersangat la senang tapi rasanya sedap sangat la . Kalau ikut cara mak saya sup ubi kentang ni di

Page 6: Masakan kampung-kampung

campur dengan suuhun dan fucuk tapi cara mak mertua saya hanya dicampur dengan ikan bilis saja . Sup simple ni sedap kalau dimakan dengan ikan goreng garing dan kuah mesti banjir hmmm sunggup enak kalau nak tambah sambal belacan lagi la sodap...Ada lagi cerita di sebalik sup ubi kentang ni dulu masa suami saya masih kecil hidup di kampung menu ni yang sering jadi hidangan dengan nasi sebab mertua saya perlu berjimat cermat berbelanja ye la anak ramai sedangkan bapa mertua saya hanya askar pangkat biasa . Ada nostalgia tersendiri pada setiap masakan yang jadi favorite Encik Suamiku...sambung cerita lagi husband saya bagi tau masa kecil dia suka picit tekan ubi kentang ni sampai lumat dan digaul dengan nasi serta kicap baru sedap dimakan . Sekarang ni anak-anak saya pula ikut cara abahnya masa kecil dulu makan sup ubi kentang ni ...

BAHAN-BAHAN :

6 biji ubi kentang2 biji bawang merah1 ulas bawang putih1 genggam ikan bilis4 cawan air-boleh tambahGaram secukup rasa

CARA MEMASAK :

- Kupas semua bawang dan dimayang halus , kupas semua ubi kentang dan dibelah 4 .

- Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang , biar sampai bawang layu dan masukkan ikan bilis kacau semua bahan sampai terbit bau harum.

- Masukkan air dan ubi kentang , biar kuah mendidih dan ubi kentang menjadi empuk kemudian masukkan garam . Kacau semua bahan bagi mesra dan bila dan masak boleh la di tutup api dapur.

Page 7: Masakan kampung-kampung

SUP TULANG

Sekali-sekala masak sup tulang pun sedap juga , kuahnya sedap di hirup saja .

BAHAN-BAHAN:

1 kilo setengah tulang lembu6 biji kentang3 biji tomato1 pokok daun supGaram secukup rasaAir mencukupi sehingga menutupi tulang dalam periuk

*Air kena banyak sebab nak kena rebus tulang ni sampai dagingnya empuk , kena check daging untuk pastikan daging empuk atau belum jika tidak perlu lah ditambah air dan terus rebus tulang lagi.

BAHAN-BAHAN TUMIS :

1 peket sup bunjut3 biji bawang merah1 biji bawang besar3 ulas bawang putih3 cm halia1 sudu besar ketumbar1 sudu besar jintan putih

Page 8: Masakan kampung-kampung

1 sudu kecil lada hitam

CARA MEMASAK :

- Semua bawang , halia di kupas kulit dan dimayang halus . Ketumbar serta jintan putih tumbuh halus . Kupas semua ubi kentang dan dipotong empat , tomato juga dipotong 4 .

-Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bahan yang ditumbuk serta semua bawang tadi . Kacau semua bahan ini sampai wangi dan terus dimasukkan air yang secukupnya dalam periuk . Masukkan bunjut sup dan semua tulang tadi , biarkan sampai mendidih . Masukkan garam dan kacau sup sekali-sekali sehingga daging masak serta menjadi empuk , kemudian boleh la di masukkan semua ubi kentang . Biarkan ubi kentang empuk dan baru la dimasukkan buah tomato , bila buah tomato nampak layu boleh la ditutup api dapur dan tabur la daun sup yang sudah di potong halus ke dalam sup.

Sup ikan merah

BAHAN-BAHAN:

1 ekor ikan merah anggaran 800grm3 biji tomatoJus perahan limau nipis secukupnya1 pokok daun supGaram secukup rasaAir secukupnya

BAHAN-BAHAN TUMIS :

Page 9: Masakan kampung-kampung

1 bungkus sup bunjut ikan-adabi2 biji bawang merah1 biji bawang besar3 ulas bawang putih1 inci halia1 inci lengkuas5 biji lada hitam5 biji cili api dititk-boleh tambah

* kalau tak ada sup bunjut boleh juga diguna serbuk rempah sup

CARA MEMASAK :

- Bersihkan ikan dan dipotong menjadi beberapa bahagian . Semua bawang , halia , lengkuas dikupas kulit dan dimayang halus . tomato dipotong empat.

-Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bawang tadi kemudian masukkan rempah sup bunjut. Kacau semua bahan ini sampai wangi dan terus dimasukkan air yang secukupnya dalam periuk . Masukkan cili api dan semua ikan , biarkan sampai mendidih .

-Masukkan jus perahan limau nipis secukupnya ikut citarasa masing-masing kalau suka lagi masam tambah la lagi jus limau nipis.

-Masukkan garam dan kacau sup sekali-sekali dan boleh dimasukkan buah tomato , bila buah tomato nampak layu boleh la ditutup api dapur dan tabur la daun sup yang sudah di potong halus ke dalam sup.

SUP AYAM

Page 10: Masakan kampung-kampung

Sup ayam yang simple...yum..yum..

BAHAN-BAHAN:

1 ekor ayam (sederhana besar)8 biji kentang1 pokok daun supGaram secukup rasaAir mencukupi untuk kuah sup

BAHAN-BAHAN TUMIS :

4 biji bawang merah1 biji bawang besar3 ulas bawang putih3 cm halia3 cm kayu manis ( 1 ketul )2 biji bunga lawang3 biji bunga cengkih3 biji buah pelaga1 sudu kecil ketumbar1 sudu kecil lada hitam

CARA MEMASAK :

Page 11: Masakan kampung-kampung

- Potong ayam kepada bahagian yang kecil-kecil . Semua bawang , halia di kupas kulit dan dimayang halus . Ketumbar serta lada hitam ditumbuh halus . Kupas semua ubi kentang dan dipotong empat , daun sup diracih halus.

-Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bahan yang ditumbuk , semua rempah serta semua bawang tadi . Kacau semua bahan ini sampai wangi dan terus dimasukkan air yang secukupnya dalam periuk .Biarkan kuah hampir mendidih dan boleh la dimasuk semua ayam dan ubi kentang.

-Masukkan garam dan kacau sup sekali-sekali sehingga ayam masak serta ubi kentang menjadi empuk .Akhir sekali sebelum tutp api dapur tabur la daun bawang dan bawang goreng ( jika ada )

SUP BEBOLA IKAN

Masakkan simple tapi sedap pada kami sekeluarga , saya masak sup fish ball ni semalam . Saya masukkan juga sayur kobis cina dan suuhun . Bahan perencah untuk menumisnya pula saya guna udang kertas yang kecil-kecil atau udang sayur. Udang ni memang sedap sangat diguna untuk perencah masa tumis sayur sebab rasanya yang manis .

Page 12: Masakan kampung-kampung

MASAK LEMAK SIPUT SEDUT

Dah lama juga saya tak masak lemak siput sedut ni , semalam suami pegi pasar beli sepeket dan masak untuk lunch , hmmm sedapnya....saya masak lemak cili api..mudah dan cepat..

BAHAN-BAHAN :

1 peket siput sedut - buang hujung siput guna playar5 cawan santan pekat2 batang serai-dititik1/2 buah nenas- potong ikut sukaGaram secukup rasa

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

10 biji cili api4 cm kunyit hidup2 biji bawang merah

CARA MEMASAK :

1) Bersihkan siput , memang suami saya la yang buang hujung siput ni , potong nenas menjadi saiz yang kecil-kecil memanjang.

2)Masukkan semua santan ke dalam periuk bersama dengan bahan yang ditumbuk lumat

Page 13: Masakan kampung-kampung

dan serai. Biarkan kuah sehingga hampir mendidih dan masukkan siput , nenas dan garam. Kacau siput dan biar sampai kuah mendidih , siput akan bertukar warna bila dah masak serta nenas menjadi empuk baru boleh la ditutup api...mudah je kan nak masak..cuba la

* Api dapur perlu sederhana dan kacau kuah santan selalu supaya santan tidak meruap dan pecah minyak nanti tak sedap pula masak lemak ni

SARDIN TUMIS CILI

Makan malam kami yang simple , saya masak kangkung tumis belacan , sardin tumis cili dan telur dadar... dah cukup sedap untuk kami sekeluarga .

Page 14: Masakan kampung-kampung

BAHAN-BAHAN :

1 tin sardin1 biji bawang besar1/2 sudu kecil asam jawa segera1/2 sudu kecil gula

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

2 biji cili merah2 biji bawang merah2 ulas bawang putih2 cm belacan

CARA-CARA MEMASAK :

1. Panaskan sedikit minyak kemudian tumis bahan tumbuk sampai masak dan wangi .

2. Masukkan bawang besar yang telah dipotong nipis-nipis dan kacau sampai bawang menjadi layu. Kemudian masukkan semua sardin , gula dan asam jawa , terus kacau sampai mesra dan boleh la ditutup api. Kalaau tak cukup masin tambah la garam sikit.

* Selalunya saya gunakan cili kering yang telah dikisar halus tapi kali ni saya guna cili merah tapi rasanya lebih kurang sama saja tetap sedap...

IKAN PEKASAM

Page 15: Masakan kampung-kampung

Suami saya cukup gemar makan ikan pekasam , kalau makan nasi dan ada ikan pekasam goreng memang berselera dan bertambah la nasi suami saya hehehe.... . Ikan pekasam ni suami saya kirim beli dari kawan office dia yang balik kampung di Kulim , Kedah. Ini kira home made ikan pekasam , memang fresh... bila di goreng garing baunya wangi semerbak hmmmm...yummy..

IKAN MASAK TAUCU

Masak taucu ni memang sedap kena pulak guna ikan bawal , tenggiri , ikan jenahak/merah atau ikan kembong tapi saya rasa la ikan jenis apa pun memang sedap dimasak resepi taucu ni . Selalunya saya suka guna ikan kembong untuk masak taucu tapi kali ni saya cuba ikan selar pulak , sedap juga ikan selar ni dan anak-anak serta suami berselera la makan nasi . Rasanya saya dah ada masuk resepi ikan taucu ni dalam entry yang lepas...sesiapa yang nak cuba kena semak balik la kat label resepi saya....

Page 16: Masakan kampung-kampung

Masa saya nak ambil gambar ini , Adam pun nak intefrem hehe nampakkan Adam nak sentuh ikan selar ni . Adam sekarang ni tengah seronok merasa semua jenis flavour , dia dah mula nak makan semua jenis masakan , semalam Adam makan laksa yang agak pedas dan dia tahan pulak tu hehehee...

Ikan selar masak taucu

Page 17: Masakan kampung-kampung

Bawang putih/merah/halia dan bawang besar yang dah di tumis layu , kemudian saya masukkan taucu(2 peket) dan juga tomato kemudian saya masukkan sedikit asam jawa atau boleh dimasukkan cuka ( saya tak guna cuka) . Bila dah goreng taucu sekejap saya masukkan air secukupnya dan biar kuah mendidih sebelum saya masuk semua ikan dan kacau semua bahan bagi sebati dan saya terus tutup api dapur , dah pun masak.

*Tak perlu masukkan garam dalam kuah sebab taucu dah cukup masin.

IKAN SELAR MASAK TAUCO

Page 18: Masakan kampung-kampung

BAHAN-BAHAN:

1 kilo ikan2 peket taucu1 biji bawang merah1 ulas bawang putih1 biji bawang merah4 biji cili merah3 cm halia1 sudu teh asam jawa segera1 cawan airGaram dan gula secukup rasa

CARA MEMASAK :

*Bersihkan ikan dan gaulkan bersama garam dan kunyit , kemudian goreng dahulu dan ditoskan.Mayang bawang merah , bawang putih, halia dan bawang besar. Cili boleh dipotong nipis-nipis atau dipotong dua sahaja kemudian panaskan sedikit minyak dan tumis semua jenis bawang tadi dan halia. Kacau bahan tumis sampai naik bau dan masukkan cili merah dan terus kacau sebentar.

Terus masukkan semua tauchu dan kacau sebentar kemudian masukkan air dan asam jawa. Biarkan kuah mendidih dan kacau kemudian masukkan garam dan gula. Jika kurang kuah masukkan sedikit lagi air.

Bila kuah sudah mendidih masukkan ikan yang telah digoreng tadi dan kacau semua bahan supaya menjadi mesra , jangan masak terlalu lama nanti isi ikan akan mudah terlerai dari tulang.

KAN PARI PANGGANG

Saya memang suka makan ikan panggang atau ikan bakar . Selain terubuk dan ikan kembung saya suka beli ikan pari fresh dan dibakar . Pelengkap untuk ikan pari mesti la air asam atau sambal belachan hmmm sedap tu...

Page 19: Masakan kampung-kampung

BAHAN-BAHAN :

1 kilo ikan pariGaram secukup rasaSerbuk kunyit secukupnya

Ikan pari dibersihkan dan digaul dengan garam dan kunyit . Sedia grill pan dan letak sedikit minyak . Bila grill pan dah panas letak ikan pari perlahan-lahan , balik-balikkan ikan pari sehingga masak.

Bila dah masak boleh la dialih keatas pinggan. Sedap dimakan dengan air asam atau sambal belacan.Selamat mencubanya ....

Page 20: Masakan kampung-kampung

Resepi Bebola daging

250 g daging kisar100 g besar tepung ( sebarang tepung pun boleh )1 biji telur1 biji bawang besar cincang1 ulas bawang putih cincangsedikit garamsedikit lada sulah

Cara penyediaan1. Satukan semuakan bahan diatas dan gaul rata.2. Bulat-bulatkan bahan tadi untuk membentuk bebola daging.3. Bolehlah di bakar, gorenng atau celur, terpulanglah pada anda.4. Saya buat terus je masukkan dalam kuah pasta yang telah mendidih. Tutup api setelah bebola masak.

Daging Goreng KeringPosted on August 16, 2010 by admin| 2 Comments Share

Entah ngapa tiba-tiba my hubby kata dia teringin nak makan daging goreng….. bila saya kata saya nak masak sup sayur, muka dia dah semacam jerrrr… tak sampai hati pulak tengok dia, dah mengalahkan pempuan mengidam… saya pun buatkan jugaklah daging

Page 21: Masakan kampung-kampung

goreng ni untuk dia…. Berselera betul my husband makan masa berbuka semalam… bila daging tu tak habis dia sempat buat sesi meratah sampai licin….. pelik betul selera lelaki kan…….

Resepi Daging Goreng Kering

300 g daging lembu1 labu bawang besar ( saiz sederhana ) – di hiris3 ulas bawang putih di ketuk atau di hiris2  -3  hiris halia5 -6 biji cili padi ( di potong atau sebiji sebiji )1 sudu makan sos tiram1sudu makan kicap manissedikit lada sulahsedikit serbuk kunyitsedikit garam

Cara penyediaan

1. Daging di hiris nipis dan di bersih dan di toskan.2. Gaulkan daging tadi dengan sedikit garam dan serbuk kunyit.3. Kemudian  masak hingga kering airnya didalam kuali.4. Jika daging belum empuk masukkan sedikit air lagi dan masak hingga daging empuk.5. Bila daging telah empuk masukkan 2- 3 sudu makan minyak masak kedalam daging.5. Goreng daging seketika barulah masukkan bawang hiris, bawang putih, halia, dan cili

Page 23: Masakan kampung-kampung

Resepi Bakso

Resepi Bebola Daging (Sumber : Helwa Lancaster-http://helwa-lancs.blogspot.com/2009/04/resepi-bebola-daging.html)

Bahan-bahan:

Daging hancur (ayam/lembu/kambing/campuran) – 2kgBawang putih – 12 ulas (3ulas/ ½ kg daging)Udang Tepung ubi kayuPutih telur – 4 bijiGaram (secukup rasa)Serbuk lada hitam (black pepper) – sekadar perluMinyak bijan (sesame oil) -sekadar menghilangkan bau

Cara-cara:

Page 24: Masakan kampung-kampung

1) Kisar daging hancur bersama bawang putih dan udang sehingga lumat dan sebati.2) Masukkan daging yang telah dikisar tadi ke dalam bekas/mangkuk besar3) Masukkan tepung ubi kayu ke dalam bekas berisi daging dan uli sehingga sebati.4) Masukkan putih telur,garam,serbuk lada hitam dan minyak bijan ke dalam bekas dan uli sekali lagi sehingga sebati.5) Tambah tepung ubi kayu jika adunan daging masih lagi ‘melekat-lekat’ di tangan.6) Panaskan air di dalam periuk7) ‘Gentel’ atau nama rasminya bentuk-bentukkan daging menjadi bebola-bebola kecil dan masukkannya ke dalam periuk yang berisi air panas tadi.

Tunggu sehingga bebola daging ‘terapung’ sebelum di angkat (mcm ondeh-ondeh)9) Rendam bebola daging di dalam air sejuk selama 5-10 minit bagi tujuan pengerasan.10) Bebola daging sudah sedia untuk dimakan.

Resepi Sup:

serai & lengkuas-ketukbawang putih *bawang merah@besar*buah keras* (yang tanda *-bahan kisar)air rebusan bebolatulang lembukuib pati lembu/ayamserbuk lada hitamdaun limau purutbuah pala – sedikit je,parut dulu yegaram secukup rasamee kuning @ bihunkobis-hiris halustaugehcili kicapbawang goreng

Cara-cara1. Untuk sup, rebus bahan kisar, serai, lengkuas, daun limau purut, tulang lembu dan kiub daging.2. Masukkan bebola daging.Letak garam secukup rasa. Biar sup mendidih dan siap.

Cara makan:-Letak mee dalam pinggan.Taburkan kubis, dan taugeh.Tuang sup dan bebola.Taburkan bawang goreng.-Sedap makan dengan kuah@sambal kicap cili api.

Bahan-Bahan

1 1/2 kg daging cincang 2 biji bawang besar yang dicincang halus

Page 25: Masakan kampung-kampung

2 cawan breadcrumb 4 biji telur

Kaedah dan Langkah-Langkah

1. Gaulkan kesemua bahan hingga sebati. 2. Bulatkan adunan menjadi bebola sehingga habis. 3. Panaskan frying pan dan goreng bebola tadi dalam frying pan tanpa minyak. 4. Terbalikkan bebola tadi hingga masak. 5. Boleh dimakan bersama spageti goreng. 6. Selamat mencuba!